Deze pagina is gebouwd op 06/08/2023 11:37:54 met de export van 06/08/2023 11:31:48

Door het college is het volgende afwegingskader gehanteerd in de beoordeling van de voorgelegde voorstellen nieuw beleid.

Algemeen

De voorstellen hebben een relatie of zijn gebaseerd op het bestuursakkoord 2022-2026 (of een verdere uitwerking daarvan), de voorportaallijst investeringsplanning begroting 2023 of eerdere besluiten van het college of raad.

De voorstellen gaan in principe pas in per 2024. 

Een sluitende begroting met voldoende weerstandsvermogen. 

Terughoudend te zijn met het anticiperen op meer financiële ruimte door schrappen van de opschalingskorting in 2026 en verder. De opschalingskorting conform de huidige raming dus blijven ramen vanaf 2026 (laatste jaar). Hiermee was al rekening gehouden in de meerjarenbegroting.  

Niet te anticiperen op een verruiming van het belastinggebied.

Gemeentefonds  

Accres 2023 

De accresreeksen uit de septembercirculaire 2022 worden aanhouden bij gebrek aan betere informatie. 

Uitzondering daarop is dat wij rekening houden met de nieuwe financieringsmethodiek t.a.v. het volumeaccres jaarschijf 2027
 (Voorjaarsnota Rijk 2023, publicatie 28 april 2023).

Opschalingskorting   

De opschalingskorting conform de huidige ramingen door laten lopen tot het maximum is bereikt.  

Loon/prijsontwikkeling  

In de septembercirculaire 2022 zijn prognoses meegenomen voor loon- en prijsontwikkelingen. Op basis van deze prognoses is de uitgaaf-stelpost lonen en prijzen geactualiseerd. De mei-circulaire is op het moment van schrijven nog niet beschikbaar.

Sociaal domein  

Jeugdzorg  

Er is een afspraak gemaakt tussen Rijk en VNG over de op te nemen jeugdgelden in de meerjarenbegroting. Kort samengevat is de afspraak dat de jeugdgelden conform de uitspraak van de commissie van wijzen mogen worden opgenomen (voor 100%).
De VNG en staatssecretaris van Ooijen hebben een financieel principeakkoord gesloten voor de Hervormingsagenda Jeugd (april 2023), deze verzachtende maatregelen maken onderdeel uit van de voorjaarsnota. Zie hiervoor ook de toelichting onder autonome ontwikkelingen.  

Abonnementstarief   

Geen extra baten vanuit het Rijk te ramen. Lasten ramen vanuit de eigen ontwikkeling. 

Beschermd wonen   

De cijfers te volgen, zoals die via de herijking en de WLZ-uitname bekend zijn per gemeente.  

Nieuwe taken  

Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (WKB)  

Geen structureel voordeel of nadeel op te nemen in de meerjarenbegroting in afwachting van de uitkomsten van het art.2-onderzoek. 

Klimaatakkoord  / woningbouw impuls

In de begroting niet meer budget op te nemen voor de uitvoering dan de feitelijke bijdrage van het rijk en aan de investeringskant vooralsnog geen baten hiervoor op te nemen.  De wijze waarop het gemeentefonds meestijgt met de rijksuitgaven is aangepast: de uitvoeringskosten voor klimaat, ontsluiten nieuwbouwwoningen en stikstof en de reserveringen voor de woningbouwimpuls en volkshuisvesting zijn uitgesloten. Dit heeft geleid tot een lager accres. Daar staat tegenover dat de middelen via de specifieke uitkeringen worden uitgekeerd.