In het Bestuursakkoord is beschreven dat regionale samenwerking belangrijker wordt, nu steeds meer zaken op bovenlokaal niveau spelen.
In de begroting 2024 van de Regio Stedendriehoek zijn voor de toenemende samenwerking structurele intensiveringen voorgesteld. De bijdragen van gemeenten worden in het voorstel structureel verhoogd t.b.v. de regionale werkorganisatie, lobby en extra profilering en de opstart van een investeringsplatform. De bijdrage van €62.000 die de gemeente Deventer 'in kind' levert, wordt omgezet in een afdracht van €113.000 (op basis van aantal inwoners).
Wanneer de Regioraad akkoord gaat met de begroting stijgt de bijdrage van de gemeente Deventer met:
- Versterking regiobureau €81.000 (structureel)
- Opstart investeringsplatform €57.000 (eenmalig)
- Lobby en externe profilering €94.000 (eenmalig)
- Omzetting 'in kind' bijdrage in procentuele afdracht €51.000 (structureel)
De totale bijdrage komt daarmee op €283.000.
Het DB Stedendriehoek heeft ingestemd met de begroting 2024. Hierbij zijn de extra middelen voor investeringsplatform en lobby incidenteel opgenomen voor 2 jaar. Na 2 jaar volgt evaluatie. Vanuit de gemeente Deventer wordt voorgesteld de bijdragen aan opstart investeringsplatform en lobby en externe profilering vooralsnog voor 2 jaar in de begroting op te nemen. In de Voorjaarsnota houden we er vooralsnog rekening mee dat de Regioraad besluit tot structurele bijdragen.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Burger en bestuur - bijdrage regio Stedendriehoek | 283 | 283 | 132 | 132 |
Eind 2022 heeft Het Groenbedrijf (HGB) haar inschrijving voor de dienstverleningsovereenkomst 2023 (DVO) bekend gemaakt. Het betreft niet alleen inschrijving voor onderhoud aan openbaar groen, maar ook voor werkzaamheden voor diverse andere taakvelden binnen de gemeente Deventer, zoals afval en reiniging, gladheidsbestrijding, onderhoud aan riolering, enzovoort.
De inschrijving wijkt af van het beschikbare financiële kader van de gemeente Deventer. Het financiële knelpunt bedraagt €42.344 en is structureel van aard. De oorzaak hiervan is dat de gemeentelijke indexering lager is dan het door het HGB gehanteerde indexeringscijfer. Het financiële knelpunt was groter maar door efficiënter te kunnen werken en scherper in te schrijven op bepaalde onderdelen heeft HGB het verschil kunnen verlagen tot €42.344. Bij de eerste kwartaalrapportage hebben we €12.500 compensatie gekregen uit de stelpost CAO.
Binnen programma Leefomgeving is gekeken of het knelpunt opgevangen kan worden. Dit is niet mogelijk gebleken zonder dat daar de door de raad vastgestelde beeldkwaliteit, of veiligheid mee in het gedrang komt. Het voorstel is het knelpunt eenmalig te dekken uit de algemene middelen.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Leefomgeving - DVO het Groenbedrijf | 30 |
Op 19 oktober 2022 heeft de stichting Tevreden Spelen aangegeven het contract met de gemeente voortijdig te willen beëindigen waarin het beheer en onderhoud van meerdere speellocaties wordt geregeld (ruim 10% van het aantal speelplekken in de gemeente Deventer). Deze speelplekken zijn in 2016 overgedragen aan de stichting. Dit betekent concreet dat de stichting het beheer en onderhoud weer wil overdragen aan de gemeente. Hiervoor zijn echter geen middelen gereserveerd, aangezien het toen een bezuinigingsopgave was. De overname van de speeltoestellen (inclusief onderhoud) wordt geraamd op €475.000 euro.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Leefomgeving - Overname speeltoestellen | 475 |
Op 21 december 2022 is het raadsvoorstel sportvoorziening in Bathmen in de gemeenteraad behandeld met een bijbehorende investeringsraming van €16,9 miljoen (inclusief btw). Vertaald naar vastgoedlasten leidt deze investeringsraming tot een structureel exploitatietekort op de vastgoedlasten van €175.000. De raad heeft een amendement aangenomen, waarin gevraagd wordt in de uitwerking van verkenningsfase deel 2 alternatieven aan de raad voor te leggen waarin onder andere de volgende besparingsmogelijkheden zijn meegenomen:
- de keuze om de buitenkleedkamers wel of niet te integreren in de nieuwe sportvoorziening (mogelijke besparing €1,7 miljoen (inclusief btw);
- het schrappen of versoberen van de punten uit sectie 1.4 van de Bespreeknotitie financiële uitgangspunten (mogelijke besparing circa €1 miljoen);
- eventueel andere verantwoorde versoberingen die gevonden kunnen worden in het project als geheel.
Op basis van het amendement zijn 4 varianten uitgewerkt zoals hieronder toegelicht.
--> Voorgesteld wordt om variant 1 verder uit te werken en hiervoor de middelen beschikbaar te stellen. Financieel betekent dit dat voorgesteld wordt om het budget voor de vastgoedlasten met €120.000 (€175.000 minus besparing van €55.000) te verhogen. Als een besparing van €1,4 miljoen (exclusief btw) niet haalbaar blijkt, dan is variant 2 het alternatieve scenario. Deze variant heeft nadrukkelijk niet de voorkeur omdat het één-gebouw principe dan wordt losgelaten. |
---|
Variant 1 Taakstellende besparing (€1,4 miljoen ex btw) (voorkeursvariant)
Op basis ramingen Marke Zuid en notitie die is opgesteld door een adviesbureau (stukken 21-12-2022) zien wij mogelijkheden om in de investeringsbegroting kosten te besparen of lager te ramen. Als dit lukt, dan is het niet nodig om het plan aan te passen maar wel noodzakelijk om stevig op kostenbeheersing te sturen. Momenteel worden de besparingen in beeld gebracht en verder uitgewerkt. Mocht de besparing niet lukken, dan kan alsnog gekozen worden voor variant 2 'het handhaven van de bestaande kleedkamers'. Het is belangrijk dat de keuze wordt gemaakt voordat de architect begint met ontwerpen. Als het lukt om €1,4 miljoen te besparen dan wordt daarmee de exploitatielast met circa €55.000 kapitaallasten verlaagd. Voor het resterende tekort op de exploitatie van €120.000 van 2026 wordt voorgesteld deze uit de algemene middelen te dekken. Met deze variant wordt het één gebouw principe voor één centrale sportvoorziening in Bathmen in stand gehouden en hebben andere / nieuwe buitensporten de mogelijkheid om gebruik te maken van de buiten kleedkamers in de nieuwe sporthal. Deze oplossing sluit aan bij de wens van de initiatiefgroep en bij de gemeente.
Nb. Door kosten lager te ramen wordt het risicoprofiel weer hoger.
Variant 2 Bestaande kleedkamers handhaven (€1,43 miljoen exclusief btw)
Bij deze variant worden de bestaande buitensportkleedkamers gehandhaafd in bestaand vrijstaand gebouw op het terrein. Er komen dan geen buitensportkleedkamers in de nieuwe sporthal. Het integreren van de buitenkleedkamers in de sporthal zou een besparing opleveren voor ABS voor de energielasten. Deze besparing vervalt in dit geval. Onderhoud van de kleedkamers blijft dan voor rekening van ABS. Dit scenario levert de gemeente een besparing op in onderhoud en kapitaallasten van circa €93.000 per jaar.
Voor deze variant is op dit moment geen draagvlak bij de initiatiefgroep. Hoewel het stedenbouwkundig inpasbaar is wordt het plan wezenlijk anders. De initiatiefgroep geeft het volgende aan: Voor wat betreft het besparingspotentieel voor de sporthal, willen wij als initiatiefgroep niet op voorhand al aangeven dat wij het laten staan van de kleedkamers als een optie zien. Zoals aangegeven zijn er wellicht betere of andere opties. Eerst aan de tekentafel om de opties te bekijken, daarna het besparingspotentieel aangeven.
Variant 3 Besluit doorschuiven naar de begroting 2024
Het doorschuiven van het besluit naar de begroting 2024 geeft de mogelijkheid om beide varianten te onderzoeken in samenhang met de eerste schetsten van de architect. Nadeel hiervan is dat het budget dan voorlopig nog niet beschikbaar is en daardoor onduidelijk is wat de opdracht van de architect is. Dit zorgt voor onduidelijkheid en/of vertraging. Dat is onwenselijk.
Variant 4 Hogere kapitaallasten accepteren
De hogere lasten voor de sporthal accepteren en bij het uitwerken van het plan zo sober en doelmatig mogelijk verder uit werken om ervoor te zorgen dat de uiteindelijke kapitaallasten lager uit vallen. Bij deze variant wordt niet voldaan aan het amendement.
Net als bij de sporthal Marke Zuid is het uitgangspunt in de begroting is dat we de btw via een SPUK uitkering kunnen compenseren. Er lopen nog juridische procedures over het al dan niet mogen toepassen van deze uitkering op bewegingsonderwijs. Daarom houden we in het weerstandsvermogen rekening met dit risico (risicobedrag van €535.000 met een kans van 70%).
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Meedoen - Sportvoorziening Bathmen | 120 | 120 |
Het Groenbedrijf voert het beheer en onderhoud van de sportvelden in eigendom van gemeente uit. Door klimaatverandering (onder andere droogte) en door (extreme) prijsstijgingen in de aankoop van materialen en verhoging minimumloon, staan de werkzaamheden van Het Groenbedrijf onder druk. Door binnen het taakstellend budget te moeten werken, is er afgelopen jaren bezuinigd op posten van onderhoud van onder andere hekwerken en bomen. Hierbij komt de veiligheid van sporten op de velden in het geding.
Door droogte is er afgelopen jaar veel meerwerk uitgevoerd voor beregening. Sinds vorig jaar worden daarom de beregeningsinstallaties volgens het MJOP vervangen door installaties die op afstand te bedienen zijn. Dit levert op termijn besparing op in arbeidsuren. Voor het uitvoeren van alle werkzaamheden in het DVO van het Groenbedrijf hebben we een structureel knelpunt van €35.000 (jaarlijks onderhoud bomen en bezuiniging in 2023 ten opzichte van 2022). Hiervoor wordt bij de begroting 2024 een heroverwegingsvoorstel voorgelegd. In 2024 is verder een eenmalig bedrag van €30.000 nodig voor onderzoek naar het nulpunt benodigd onderhoud en naar de veiligheid van bomen op sportparken (530 stuks). We stellen voor om dit uit de algemene middelen te dekken.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Meedoen - Onderhoud sportvelden | 30 |
Zoals toegelicht in de raadsessie van februari 2023 is extra geld nodig om de nieuwbouw van de school Sancta Maria mogelijk te maken op de locatie bij de Spil. Voor de aanleg van een kunstgrasveld is €700.000 extra nodig; de investeringsraming is €1,2 miljoen terwijl €500.000 gereserveerd was. De extra uitgaven voor plan- en projectkosten worden ingeschat op €200.000, boven op de oorspronkelijk inschatting van €150.000. Daarnaast zijn er kosten voor onderhoud van het kunstgrasveld en is er een compensatie nodig aan de voetbalvereniging voor de vervanging te zijner tijd van de toplaag.
In deze Voorjaarsnota stellen we voor om ten laste van de algemene middelen het budget voor de kapitaalslasten van het kunstgrasveld structureel te verhogen met €65.100 en het budget voor plan- en projectkosten eenmalig te verhogen met €200.000.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Jeugd en onderwijs - Sancta Maria school | 265 | 65 | 65 | 65 |
In de raadsbehandeling van project De Nieuwe Keizer op 22 februari 2023 is besloten het project te pauzeren in afwachting van de resultaten van het haalbaarheidsonderzoek ‘onder een dak’. Deze worden begin juli 2023 verwacht.
Het open houden van de Deventer Schouwburg en Kunstcircuit vraagt structureel om meer subsidie. Om door te kunnen op de huidige voet is structureel jaarlijks €650.000 nodig. Deze is verwerkt in onderstaand schema. Daarnaast is investeren op korte termijn noodzakelijk om door te kunnen exploiteren. De investering bestaat uit (achterstallig) onderhoud, vervanging en verduurzaming van het vastgoed en bedraagt naar schatting tussen de €12 miljoen en €18 miljoen.
De exacte omvang, planning en duur van de verbouwing hangt samen met een aantal fundamentele keuzes over de duurzame langjarige toekomst van de schouwburg en cultuureducatie. Besluitvorming hierover moet nog plaatsvinden. De exacte verdeling in jaarschijven is daarmee lastig en dus nog niet verwerkt in onderstaande tabel; naar verwachting is een éénmalige grootschalige verbouwing noodzakelijk waarbij de deuren van de Schouwburg en het KC voor een bepaalde periode gesloten moeten worden.
Daar investering in het pand door vertaald wordt naar een (hogere) kostprijs dekkende huur zal ook nieuw concept (ongeacht welk concept) structurele subsidie vragen. De middelen die hier worden geraamd ten behoeve van het continueren van de huidige functie kunnen, al naar gelang de besluitvorming richting een vervolg, worden ingezet voor behoud van deze functie, in een mogelijk nieuw concept.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Kunst en cultuur - Deventer schouwburg exploitatie | 12.650 | 650 | 650 | 650 |
Met het raadsbesluit Burgerweeshuis van 22 februari 2023 heeft de raad besloten het project richting Burgerhaven (stiho pand Haveneiland) naar de volgende fase (de ontwerpfase) te brengen. De eerste stap daarvan, het scherper in beeld brengen van de (vastgoed) risico’s wordt momenteel uitgevoerd. De resultaten worden begin juli 2023 opgeleverd. Deze stukken zijn de basis voor de verdere besluitvorming.
Vooruitlopend daarop: voortgang van dit project vraagt incidenteel en structurele middelen. Bij de verhouding dekking van de kapitaallast 50/50 incidenteel en structureel is een aanvullende structurele dekking van €350.000 nodig, is de eenmalige investering in het pand gedekt uit reeds gereserveerde middelen en circa €1 miljoen aan projectkosten nodig om te komen tot de realisatie.
In het hoofdstuk 'Spelregel vastgoed' wordt uitgelegd op welke wijze kader wordt gegeven aan wat financieel verantwoord is om eenmalig, dan wel structureel te dekken. Hierdoor kan de overal verdeling in percentages incidenteel/structureel iets veranderen. De exacte vertaling van deze spelregel naar de cijfers van dit project zal plaats krijgen richting de begroting 2024.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Kunst en cultuur - Burgerweeshuis nieuwbouw | 1.350 | 350 | 350 | 350 |
De behoefte aan data-analyse en digitaal kaartmateriaal vanuit de diverse beleidsvelden neemt toe; heel fors en snel en ook. Dit vraagstuk komt naar voren vanuit de maatschappelijke ontwikkelingen rondom digitalisering, maar wordt ook meer en meer aangejaagd door wettelijke ontwikkelingen waaronder de Omgevingswet en het bijbehorende digitaal stelsel. Je ontkomt er als gemeente niet aan informatie anders te verwerken. In onze i-visie is vastgelegd dat we een snelle volger willen zijn bij digitalisering en datagedreven werken.
Binnen onze organisatie neemt het toepassen van en werken met data een steeds belangrijker plek in. Dat is ook nodig omdat data ons steeds meer inzicht geven, en daardoor een goede leidraad kunnen zijn om de complexe opgaven die er op ons af komen goed binnen de gemeente te laten landen. Het raakt het sociaal en ruimtelijk domein vooral bij het maken van een nieuwe omgevingsvisie, de woonzorg opgaven, de groeiende behoefte aan woningen, werken, ontspannen, energievoorzieningen, de transitie in de landbouw, klimaat en natuur.
Voor 2024 wordt capaciteit gevraagd om ervoor te zorgen dat informatie over de ruimtelijke consequenties van de diverse opgaven centraal en doelgericht verder wordt ingericht. Het betreft capaciteit voor het vertalen van inhoudelijke gegevens naar leesbare, voor iedereen toegankelijke kaarten met heldere toelichtingen. Het gaat onder andere om het vertalen van informatie over ruimtelijke visies, woningbouwontwikkelingen, economische ontwikkelingen en ontwikkelingen in het buitengebied naar bruikbare visuele data/informatie. Aansluiten bij digital twin van Deventer, met vakinhoudelijke invulling, dit om een heldere afweging bij ruimtelijke projecten mogelijk te maken.
We vragen middelen aan voor het jaar 2024 zodat we een eerste slag kunnen slaan om informatie te genereren.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Ruimtelijke ontwikkeling - Omgevingsvisie | 105 |
De gemeente heeft een wettelijke verplichting om naast onderwijshuisvesting ook het beweegonderwijs mogelijk te maken. De gemeente heeft eigen gymlokalen, soms wordt er een gymlokaal of sporthal gehuurd voor beweegonderwijs. Ook buitengym behoort tot mogelijkheden.
Vanaf schooljaar 2023-2024 zijn scholen verplicht om minstens 90 minuten beweegonderwijs aan te bieden waarbij het advies is dit aan te bieden in 2 lesuren van 45 minuten beweegonderwijs. Door deze ontwikkeling maar ook door de toename van kinderen in de vijfhoek, de roosterindeling van vakleerkrachten en het verkorten van het lesrooster (door het continurooster) is er een knelpunt ontstaan op de voorzieningen voor beweegonderwijs in de Vijfhoek. Het is een hele puzzel geworden om de gym-roosters voor de 5 basisscholen (De vijf-er, De Rank, De Wizard, De Ontdekking, De zonnebloem) passend te krijgen. De wens van een aantal scholen om méér dan de 2 x 45 minuten aan te bieden (bijvoorbeeld 2 x 60 minuten) is nu niet mogelijk.
De kinderen van deze 5 scholen gaan nu naar de gymzaal aan het Andriessenplein (helemaal vol gepland) en wijken uit naar de Polakkers (bij het Zwaluwenburg). Deze laatste gymzaal is 1,9 km fietsen voor de scholen aan het Andriessenplein en voor de kinderen van de Vijf-er 2,2 km fietsen.
De gemeente Deventer hanteert in de verordening een maximale fietsafstand van 2,5 km. Hierbij moet de kanttekening gemaakt worden dat dit is een oude norm is, in de modelverordening van de VNG wordt een afstand van 1 km genoemd. De norm is vanuit de gemeente gezien een reden om niet gedwongen te worden een gymzaal te bouwen maar voor de scholen en kinderen absoluut onwenselijk omdat het ten koste gaat van bewegingsonderwijs en onderwijstijd. Omdat het fietsen tijd kost wordt het zoveel mogelijk aan het begin en aan het eind van de lesdag gepland, uiteraard alleen voor de oudste leerlingen in verband met zelfstandig fietsen. De wens van de scholen om het advies van de overheid te volgen of om vaker dan 2 keer 45 minuten te gymmen is praktisch niet mogelijk (niet de moeite waard, kost te veel lestijd). Door extra capaciteit te creëren in de vijfhoek, bij de basisschool de vijf-er, is bewegingsonderwijs voor de scholen toegankelijker en gaat er minder onderwijstijd verloren
Deze extra capaciteit willen we realiseren met een buiten-gymzaal. Het is een nieuw concept. Deventer kent nog geen buitengymlokaal, andere steden al wel. Een buiten-gymzaal kost circa €300.000, een binnen-gymzaal €1,5 miljoen (norm). Door nu alvast de buiten-gymzaal als pilot te realiseren kunnen we ervaring opdoen voor de toekomstige visie op het beweegonderwijs. Mocht blijken dat dit een volwaardig alternatief is voor bewegingsonderwijs in een binnen-gymzaal kan er bij de nieuwbouw van het Zwaluwenburg een gymzaal minder worden gebouwd. Tevens is de voorziening ook na schooltijd toegankelijk voor buurtbewoners om te bewegen/sporten, BSO, naschoolse activiteiten bijvoorbeeld in het kader van school en omgeving en natuurlijk als speelplek voor kinderen in de buurt.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Jeugd en onderwijs - Buitengymzaal | 300 |
Stadscampus de Kien wordt de verbindende schakel op het gebied van ICT en (civiele) Tech. Daarvoor worden partijen bij elkaar gebracht, kennis en competenties gebundeld en duurzame business vergroot door bestaande en/of nieuwe bedrijven. De Kien geeft toegang tot een 'ecosysteem' met relevante partners, waaronder onderwijsinstellingen, overheden en toonaangevende ICT-bedrijven, advies- en ingenieursbureaus.
Een van de deelnemers/partijen is de gemeente Deventer. Alle deelnemende partijen dragen gezamenlijk bij aan de ontwikkeling van de Kien, ook financieel. Als partner van de Kien draagt de gemeente, evenals andere partners, jaarlijks €25.000 bij aan de gezamenlijke begroting. Deze gezamenlijke financiële inbreng is van belang om de Kien verder te ontwikkelen, maar ook als inbreng voor co-financiering van subsidietrajecten en de aankomende tranche van de regiodeal.
Vanwege de samenwerking met bedrijven en onderwijs, worden vanuit programma economie en internationaal beleid middelen gevraagd ter dekking van de bijdrage aan deze samenwerking, in eerste instantie voor 3 jaar incidenteel.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Economie en internationaal beleid - Partnerbijdrage de Kien | 25 | 25 | 25 |
Verlenging inzet Havencoördinator na 2023. De vele projecten in het gebied zoals de containerterminal, wachtplaats, kadebeleid, onderzoek vernieuwing sluis, duurzaamheidseisen en economisch belang van de haven vragen om een coördinator en 'gezicht naar buiten' voor 2,5 dag in de week. De raad heeft voor 2023 €100.000 beschikbaar gesteld voor een coördinator inclusief uitvoeringsgeld. Het verzoek is om dit voor een aantal jaren te verlengen om de ambities uit het document ‘Beroepshaven Port of Deventer 2030’ te verwezenlijken.
Daarnaast is de constatering dat Port of Zwolle en Port of Twente over havendirecteuren beschikken en Deventer niet. Zonder een havencoördinator hebben we geen capaciteit te opereren in regionale of andere netwerken op het gebied van binnenhavens, interne projecten op elkaar af te stemmen en de positie van de beroepshaven met gedegen informatie een plek te geven in het traject 'ruimte voor werken'
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Economie en internationaal beleid - Havencoördinator | 89 | 89 | 89 |
Continueren toezicht en handhaving terrassenbeleid en verleende vergunningen de Brink, ook na 2023. Voor 2023 is een bedrag van €150.000 vrijgemaakt om het beeld van een chique en ingetogen Brink te handhaven. Er is gestart met het in kaart brengen van alle terrassen en het vastleggen van de bevindingen van de toezichthouders in een proces-verbaal. Op basis van deze bevindingen kan een handhavingstraject volgen.
Als eind 2023 alle terrassen gecontroleerd zijn en zo nodig handhaving is ingezet om alles terug te brengen conform de terrasvergunning en het terrassenbeleid, is het zaak om dit in stand te houden. De ervaring leert dat het nalevingsgedrag van de horecaondernemers relatief laag is. Er bestaat dus een grote kans dat een deel van de terrassen na verloop van tijd opnieuw gaat afwijken van het terrassenbeleid/vergunning.
Er wordt financiering gevraagd voor inzet van een toezichthouder (400 uur) en handhavingsjurist (230 uur)
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Economie en internationaal beleid - Formatie toezicht terrassenbeleid | 37 | 37 |
Deventer heeft de ambitie uitgesproken te groeien met 11.000 woningen en te willen verjongen. Om deze doelgroep prettig te laten werken, wonen en verblijven in Deventer is een goed cultureel klimaat met passende voorzieningen van groot belang. De huidige Cultuurvisie en het bijbehorende Uitvoeringsprogramma Cultuur dateren van voor corona en lopen tot en met 2024. Ze zijn toe aan vernieuwing, passend bij die ambitie.
Gedurende de looptijd hebben zich veel ontwikkelingen voorgedaan. Onder andere de effecten van corona, de voortgang van de projecten De nieuwe Keizer en Burgerweeshuis, de ontwikkelingen op gebied van ateliers en evenementen en het Rekenkamer-onderzoek. De effecten hiervan zijn groot en vragen herijking in een nieuwe Cultuurvisie 2025-2028.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Kunst en cultuur - Cultuurvisie | 75 |
Ruim tien jaar zijn, in afwachting van de Omgevingswet, nauwelijks nieuwe monumenten aangewezen. Dit leidde recent tot een voorstel van de erfgoedpartijen om alsnog meer dan 100 nieuwe monumenten aan te wijzen. Daarop is besloten een quickscan uit te voeren om zo waarden te inventariseren en de achterstanden in te lopen. In totaal zijn (in 2021 en 2022) 360 panden onderzocht. Voor het vervolgtraject worden hier middelen gevraagd.
Het is nadrukkelijk niet de bedoeling alle gebouwen uit de quickscan als monument aan te wijzen. Door in 2024 in de geest van de Omgevingswet een gevarieerd instrumentarium te ontwikkelen, kan meer maatwerk worden geleverd, gericht op deelbescherming en/of inspiratie. Daarnaast vloeit uit het traject ook een nader te bepalen aantal aanwijzingstrajecten voor monumenten voort die in 2024 en 2025 vorm moeten krijgen. Het exacte aantal aan te wijzen monumenten is afhankelijk van het nieuwe instrumentarium en hierbij is er ook ruimte voor (inhoudelijke) keuzes. Op korte termijn (2023) worden circa 20 gebouwen met voorrang behandeld.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Kunst en cultuur - Waarderingstraject monumenten | 135 | 70 |
De afgelopen vijf jaar hebben binnen gebouwd Erfgoed (bovengrondse erfgoedzaken zijn de niet archeologie - ondergronds) veel personele veranderingen plaatsgevonden. De ontwikkeling van nieuw beleid, het uitwerken van efficiëntere (werk)processen en communicatie hierover zijn daardoor in het gedrang gekomen. Inmiddels zijn alle vacatures vervuld maar het werven en inwerken van nieuwe medewerkers en ziekte hebben geleid tot forse achterstanden. Door de grote opgaven waarmee onze organisatie te maken krijgt, ontbreekt de tijd om deze achterstanden in te lopen.
Duidelijke kaders, participatie en een situationele afweging van belangen zijn belangrijke uitgangspunten van de Omgevingswet. In de geest van de wet is veel geïnventariseerd en gewaardeerd maar met het uitstellen van de invoering van de wet is ook het opstellen van een omgevingsplan en nieuwe regels steeds weer uitgesteld. Er is destijds bewust voor gekozen om geen nieuw beleid op te stellen, maar door de lange weg naar besluitvorming, is hiermee ook een achterstand ontstaan. Door nu eenmalig de achterstand weg te werken kan een solide basis worden gecreëerd voor het werken binnen de Omgevingswet.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Kunst en cultuur - Erfgoed formatie | 106 |
De Scheg is een belangrijke voorziening in de stad, 30 jaar oud en is dringend toe aan groot onderhoud en verduurzaming. Op dit moment wordt aan de toekomst visie voor de Scheg gewerkt. Uit onderzoeken en uit consultatie van college en raad blijkt het belang van de voorziening voor de gemeente. Ook is geconcludeerd dat de ijsbaan van De Scheg als een belangrijke recreatieve voorziening voor Deventer wordt gezien. Deze conclusies worden meegenomen in de visie van de Scheg, waarvoor de komende maanden verschillende scenario’s worden uitgewerkt.
Vooruitlopend op de definitieve visie wordt voorgesteld om een bedrag te reserveren voor de renovatie van de ijsbaan en een stelpost voor voorbereiding van verduurzaming. Deze investeringen zullen in de scenario’s terugkomen, waardoor bij vaststelling van de visie en scenario de nu gevraagde investeringen geen kapitaalvernietiging zijn. De ijsbaan is dringend aan renovatie toe in verband met leidingen en installatie die sterk verouderd zijn en waardoor risico is dat de leidingen gaan lekken of knappen. De afgelopen jaren zijn er tijdens de ijs-seizoenen meerdere lekkages geweest op het binnenterrein en curling baan, en bij de 400 meter baan voor het ijs-seizoen. Dit levert een veiligheidsrisico op in verband met het vrijkomen van koolstofmonoxide. In alle gevallen is geconstateerd dat door betonrot de leidingen zijn gaan roesten, waardoor lekkages zijn ontstaan. Tot op heden heeft het Sportbedrijf altijd de reparaties kunnen uitvoeren zonder dat ijsbaan gesloten moest worden. Mochten er lekkages ontstaan op de 400 meter baan tijdens het ijs-seizoen dan moet de ijsbaan gesloten worden om de reparaties uit te kunnen voeren. Het aantal lekkages en reparaties neemt gestaag toe. De vriesinstallatie van de ijsbaan is gekeurd in 2021 (PGS13 keuring). Gezien de technische staat van de vriesinstallatie (ammoniak) is het certificaat afgegeven voor 3 jaar, normaliter is dit 6 jaar. Voor 2024 is onderhoud/revisie benodigd om verlenging van het certificaat te krijgen. Mocht er geen certificaat afgegeven worden dan kan de ijsbaan niet open.
Zwembaden en ijsbanen zijn grootverbruikers van gas en elektra. Door de alsmaar stijgende prijzen en onzekerheid liepen de kosten van het verbruik van elektra en gas door Sportbedrijf Deventer sterk op afgelopen jaar. Om hierop in te spelen is een plan van verduurzaming nodig. Voor de voorbereiding verduurzaming in 2024 een stelpost van €100.000 nodig. De indicatieve investeringsraming in de ijsbaan (400m baan en middenterrein) bedraagt €4 miljoen (exclusief btw). Het gaat hierbij om vervangen leidingwerk in vloer, afwerklaag, ijsmachine, restwarmte-koppeling WTW en regeltechniek. Bij deze investeringsraming komen de kapitaalslasten/ de extra subsidie op €186.000 per jaar (30 jaar annuïtair). Het Sportbedrijf heeft gekeken welk deel van de kapitaalslasten zij kan opvangen binnen de exploitatie. In de komende jaren loopt een aantal leningen af. De hiermee vrijvallende rente en aflossingen bij het Sportbedrijf worden als dekking ingezet, waardoor de bijdrage vanuit de gemeente naar verwachting afneemt van €151.000 in 2025 naar structureel €22.000 vanaf 2027.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Meedoen - De Scheg ijsbaan | 100 | 151 | 91 | 22 |
Bij het college en raadsvoorstel investeringen buitensport 2023 is aangekondigd dat het beschikbare budget in het MJOP van €400.000 niet voldoende is om atletiekbaan van AV Daventria te renoveren. Dit bedrag is gebaseerd op een gedeeltelijke renovatie van de atletiekbaan. Uit het eerste onderzoek en inspectie van de Atletiekunie blijkt dat zowel de 400 meter baan als alle voorzieningen voor atletiekonderdelen, zoals (polsstok)hoogspringen, verspringen, kogelstoten en dergelijke niet meer voldoen aan de eisen van de Atletiekunie voor wedstrijden en een aantal onderdelen niet qua veiligheid.
Uit het vooronderzoek in 2022 blijkt, dat in 2024 minimaal €950.000 extra nodig is om de gehele baan te renoveren/nieuw aan te leggen. Op het moment dat de atletiekbaan niet wordt gerenoveerd, zal de 400 meter baan inclusief alle atletiekonderdelen worden afgekeurd door de Atletiekunie en wordt de licentie om wedstrijden te mogen organiseren ingetrokken. Dit heeft grote consequenties voor zowel de vereniging (met boegbeelden als Emma en Hanneke Oosterwegel, Eefje Boons) als voor de stad. In 2023 wordt nader onderzoek uitgevoerd om precieze kosten in beeld te brengen. Voorgesteld wordt om de kapitaalslasten vanaf 2025 (voorlopig ingeschat op €60.000) te dekken uit de algemene middelen.
Ook worden in 2023 gesprekken met AV Daventria gevoerd over de werkzaamheden die de vereniging zelf zou kunnen uitvoeren en de eigen bijdrage die de vereniging kan inbrengen voor de renovatie van de atletiekbaan. Jaarlijks worden onderhoudstaken bij de vereniging gelegd om de baan, inclusief voorzieningen, te beheren en te onderhouden. Zoals voor veel vrijwilligersorganisaties geldt heeft ook AV Daventria moeite om voldoende vrijwilligers in te kunnen zetten voor alle verenigingsactiviteiten.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Meedoen - Renovatie atletiekbaan | 60 | 60 | 60 |
Op 9 maart 2022 heeft de raad het Initiatiefvoorstel Verkabeling Diepenveen/Platvoet en Deventer/Colmschate aangenomen.
De kosten voor het Basis Ontwerp werden op dat moment door Tennet berekend op €260.000. Zoals aangegeven bij de derde kwartaalrapportage 2022 zijn de kosten voor het basisontwerp gestegen naar €553.000. In de raadsvergadering van 19 april is besloten om de raad bij de voorjaarsnota 2023 een integrale afweging te laten maken ter honorering van nieuw beleid. Hierdoor is de gedane offerte voor het basisontwerp door Tennet verlopen. In overleg met Tennet is de offerte nu geldig tot en met 1 augustus 2023. Door deze verlenging stijgen de kosten met 8% naar €598.000 als gevolg van inflatiecorrectie. Indien de raad hiervoor akkoord geeft en na oplevering van het basisontwerp de raad alsnog afziet van de investering levert dit een desinvestering op van het offertebedrag, aangezien Tennet geen restitutie verleend. Daarnaast geeft Tennet aan dat door de vertraging capaciteit anders wordt ingezet in 2023.
De kosten voor realisatie van de verkabeling op €4.515.251. Inmiddels is duidelijk dat de kosten van Tennet meer dan verdubbeld zijn. Voor de gemeente Deventer geldt een eigen bijdrage van 20% op de totale investering. Gemeente Deventer wordt op zijn vroegst in 2025 opgenomen in het Investeringsplan van Tennet. Dat is nu nog niet het geval. De kosten zullen dus nog verder stijgen. Onafhankelijk van de stijgende kosten van Tennet blijft de provinciale bijdrage €1.250.000. Meer details zijn te vinden in het financieel overzicht 'dossier Verkabelen' wat de raad op 3 april 2023 ontvangen heeft.
Dit alles overziend, is het college is van mening dat ten aanzien van het verkabelen van de hoogspanningstracées in Diepenveen en Deventer langs de N348 de maatschappelijke kosten en baten niet met elkaar in balans zijn en de raad negatief zal adviseren. Ten behoeve van de gezondheidsbevordering als verbetering van het leefklimaat zijn er veel projecten uit te voeren die minder kosten en meer opleveren dan de verkabeling.
De toekomstige investering is opgenomen in de voorportaallijst zodat de raad op de hoogte is/blijft.De voorbereidingskosten worden in de voorjaarsnota gereserveerd.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Milieu en duurzaamheid - Bijdrage verkabeling Diepenveen | 20 | 30 | 70 | 100 |
De hoogwaterkering van de IJssel loopt dwars door het centrum van de stad via de Polstraat, onder de Lebuïnuskerk door naar de Noordenbergstraat. Dat is de formele hoogwaterkering zoals deze door het waterschap wordt gehanteerd. Dat betekent dat een stuk van de binnenstad in de uiterwaarden ligt. Bij waterstanden boven de 6,30m+NAP loopt het IJsselwater deze uiterwaarden binnen. De gemeente beschermt dit deel van de binnenstad door met bigbags afsluitingen te maken. Daarnaast nemen de bewoners langs dit deel van de IJssel de nodige maatregelen bij hun deuren en tuinmuurtjes om het water tegen te houden. De gemeente stelt daar zandzakken voor beschikbaar. De bigbags zijn aan elkaar gekoppeld om zo een stevige constructie te maken. Ze kunnen echter slechts éénmaal gebruikt worden. Er is momenteel nog maar één set bigbags beschikbaar. Een set aan elkaar gemonteerde bigbags kost circa €80.000.
Momenteel zijn er modernere systemen beschikbaar om de stad tegen hoog water te beschermen. Gedacht wordt aan aluminium profielen. We willen onderzoeken of een dergelijke kering in Deventer aangebracht zou kunnen worden, wat daar technisch voor nodig is en welke kosten daar mee gemoeid zijn. De kosten voor dit onderzoek bedragen circa €75.000.
Voor de daadwerkelijke realisatie wordt op voorhand een raming van €800.000 - €1.000.000 gehanteerd. Deze wordt vooralsnog opgenomen op de voorportaallijst.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Leefomgeving - Flexibele hoogwaterkering | 75 |
Er is sprake van verondieping van de voorhaven en van de ingang van de jachthaven. Dit geeft problemen bij lage waterstanden in de IJssel. Daarnaast zijn er ondiepe plekken in delen van de binnenhaven. Dit levert vertraging op bij het laden en lossen van schepen. Dit is niet goed voor de haven van Deventer. Wanneer schepen niet meer de haven in en uit kunnen raakt dit ondernemers in hun bedrijfsvoering en daarbij in hun broodwinning.
Om te voorkomen dat de scheepvaart andere keuzes gaat maken (andere havens kiezen) is het noodzakelijk om de wateren in de voor- en binnenhaven weer op diepte te brengen en uit te baggeren. Het gaat om een incidenteel budget voor 2024.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Leefomgeving - baggeren voor- en binnenhaven | 500 |