Samen maken we Deventer
Meer informatie
TH kamerverhuur
Als onderdeel van het plan van aanpak arbeidsmigranten worden extra uren gevraagd voor toezicht en handhaving op illegale kamerverhuur. Voor 2022 en 2023 is er incidenteel budget voor 1 fte toezichthouder illegale kamerverhuur en 0,3 fte voor een handhavingsjurist. Gevraagd wordt om deze incidentele inzet te verlengen en structureel te maken. De totale kosten zijn €99.000 een deel van de dekking €61.000 is voorzien via regeling goed verhuurderschap (onderdeel van de algemene uitkering). Resteert €38.000 waarvoor dekking voor wordt gevraagd.
In het verlengde van de kamerverhuur-problematiek is zowel landelijk, provinciaal als op gemeenteniveau de huisvesting van arbeidsmigranten een actueel thema. De werk- en leefomstandigheden van arbeidsmigranten vormen in heel Nederland een groot probleem. De schaarste op de arbeidsmarkt is voor een groot deel debet aan deze problematiek, terwijl de vraag naar arbeidsmigranten uit voornamelijk Midden- en Oost-Europa vermoedelijk alleen maar groter wordt vanwege een verwachte groei binnen de logistiek, landbouw en maakindustrie. Er is een kwalitatief tekort aan huisvesting voor arbeidsmigranten en er wordt veelal niet voldaan aan de minimale kwaliteitseisen. In de wijken Rivierenwijk, Zwolse Wijk en Keizerslanden wonen de meeste arbeidsmigranten. De toename van arbeidsmigranten in woonwijken, waarbij veelal sprake is van kamer-gewijze verhuur zorgt op haar beurt voor aantasting van het woon- en leefklimaat in woonwijken die al onder druk staan. Ook vanuit ondermijning bereiken ons signalen dat de huisvesting en inzet van arbeidsmigranten een interessant verdienmodel vormt voor criminelen.
Kader: Motie gemeenteraad van november 2021 met verzoek om een sluitend Plan van Aanpak om de overlast in wijken aan te pakken in Deventer waar veel arbeidsmigranten wonen, en om de huisvesting van arbeidsmigranten te verbeteren.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Openbare orde en veiligheid - formatie | 38 | 38 | 38 | 38 |
Arbeidsmigranten
De gemeenteraad heeft in een motie in november 2021 gevraagd om een sluitend Plan van Aanpak om de overlast in wijken aan te pakken waar veel arbeidsmigranten wonen, en om de huisvesting van arbeidsmigranten te verbeteren. Binnenkort ligt het plan van aanpak arbeidsmigranten ter besluitvorming voor aan het college.Om de aanpak van het plan te implementeren en aan te jagen zijn extra middelen aangevraagd voor de inzet van een coördinator (0,3 fte) arbeidsmigranten.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Economie en internationaal beleid - Arbeidsmigranten | 35 | 35 | 35 | 35 |
Uitvoering wet Bibob
In de voorjaarsnota 2021 is capaciteit toegekend voor het uitvoeren van de wet Bibob in 2022 en 2023. Voor 2024 en verder wordt opnieuw capaciteit gevraagd voor het uitvoeren van de Wet Bibob. Zonder deze capaciteit kan het huidige aantal onderzoeken niet verder worden uitgevoerd.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Openbare orde en veiligheid - Uitvoering wet Bibob | 94 | 94 | 94 | 94 |
TH flexteam
In de voorjaarsnota 2021 is voor 2022 en 2023 €100.000 beschikbaar gesteld voor een extra duo toezichthouders. DIt duo wordt specifiek ingezet voor toezicht op overlastlocaties. Gezien de positieve ervaringen in 2022 en 2023, wordt voorgesteld om dit te continueren.
Door intensief samen te werken signaleren we problemen vroegtijdig, kijken we naar achterliggende problemen en oorzaken en werken we aan duurzame oplossingen. Gezamenlijk worden interventies bepaald en uitgevoerd. Dit kan preventief, zoals het organiseren van activiteiten voor jongeren en aanpassingen in de openbare ruimte, curatief, zoals het inzetten van begeleiding, ondersteuning en zorg, maar ook repressief zoals intensiever toezicht en handhavingsacties. Met de politie zijn afspraken gemaakt over regulier toezicht. Ook vinden in overlastgebieden tussen maart en november maandelijks gecoördineerde handhavingsacties plaats. Die worden uitgevoerd in samenwerking met team toezicht en handhaving (TH).
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Openbare orde en veiligheid - TH flexteam | 124 | 124 | 124 | 124 |
Formatie HR-adviseur
Gevraagd wordt een tijdelijke uitbreiding van 1 fte HR-adviseur voor 1 jaar, als oplossing van een knelpunt bestaand beleid. De organisatie groeit als gevolg van alle genomen besluiten op programma ontwikkelingen. Vorig jaar is structureel geld gevraagd om de achterstand in P&O capaciteit te repareren, gebaseerd op de organisatie omvang van dat moment. In een jaar tijd is de organisatie alweer met 256 personen gegroeid, tot 1.300 man (inclusief inhuur).
De druk die dit op de advies capaciteit bij HR legt is daardoor onverminderd groot en groeiende. De uitstroom in verband met pensionering op deze capaciteit kan (nog) niet gemist worden. De ingezette interventies (ondersteuning HR) zijn nog niet 100% productief en ingezet (1 vacature loopt nog). In 2023 kan de vakgroep dit opvangen met toegekend tijdelijke knelpunt budget. De druk zal in 2024 niet minder zijn, terwijl de methodiek voor mee-ademen met de groei van de organisatie dan nog niet geëffectueerd is. Het tijdelijk budget is in die zin ter overbrugging.
Daarnaast vraagt de besluitvorming die nog in de pijplijn zit (SPM, BOO, Teamgrootte) ook de nodige capaciteit van P&O. Ook dit is niet in 2023 klaar. Om de dienstverlening aan teammanagement op peil te kunnen houden, is meer capaciteit nodig om projectmatig (dus tijdelijk) zaken op te vangen.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering - HR-adviseur formatie | 105 |
AV-middelen Raad
De raad heeft behoefte aan extra functionaliteit op het gebied van audiovisuele (AV)-middelen. De huidige AV-middelen voor de raad zijn gerealiseerd tijdens de nieuwbouw van het Stadhuiskwartier en renovatie van de Raadzaal. Deze zijn functioneel en economisch afgeschreven, wel zijn er recentelijk kleine ingrepen gedaan om de apparatuur functionerend te houden. Om deze reden, maar ook gezien nieuwe functionaliteitswensen en eisen vanuit informatieveiligheid wordt geadviseerd toe te werken naar een volledig nieuwe totaaloplossing. Daarnaast is er behoefte aan een flexibele inzet van meubilair.
Begin 2023 is er een opdracht gegeven aan een extern bureau om een onderzoek uit te voeren, daar zal het benodigde budget uit volgen. Eerste inschatting is dat het gaat om een investering van circa €500.000. Als dit afgeschreven wordt in 6 jaar betekent dit een jaarlijkse kapitaallast van circa €80.000.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Burger en bestuur - AV-middelen Raad | 80 | 80 | 80 |
Fijn wonen en leven
Meer informatie
Bijdrage stedendriehoek
In het Bestuursakkoord is beschreven dat regionale samenwerking belangrijker wordt, nu steeds meer zaken op bovenlokaal niveau spelen.
In de begroting 2024 van de Regio Stedendriehoek zijn voor de toenemende samenwerking structurele intensiveringen voorgesteld. De bijdragen van gemeenten worden in het voorstel structureel verhoogd t.b.v. de regionale werkorganisatie, lobby en extra profilering en de opstart van een investeringsplatform. De bijdrage van €62.000 die de gemeente Deventer 'in kind' levert, wordt omgezet in een afdracht van €113.000 (op basis van aantal inwoners).
Wanneer de Regioraad akkoord gaat met de begroting stijgt de bijdrage van de gemeente Deventer met:
- Versterking regiobureau €81.000 (structureel)
- Opstart investeringsplatform €57.000 (eenmalig)
- Lobby en externe profilering €94.000 (eenmalig)
- Omzetting 'in kind' bijdrage in procentuele afdracht €51.000 (structureel)
De totale bijdrage komt daarmee op €283.000.
Het DB Stedendriehoek heeft ingestemd met de begroting 2024. Hierbij zijn de extra middelen voor investeringsplatform en lobby incidenteel opgenomen voor 2 jaar. Na 2 jaar volgt evaluatie. Vanuit de gemeente Deventer wordt voorgesteld de bijdragen aan opstart investeringsplatform en lobby en externe profilering vooralsnog voor 2 jaar in de begroting op te nemen. In de Voorjaarsnota houden we er vooralsnog rekening mee dat de Regioraad besluit tot structurele bijdragen.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Burger en bestuur - bijdrage regio Stedendriehoek | 283 | 283 | 132 | 132 |
DVO het Groenbedrijf
Eind 2022 heeft Het Groenbedrijf (HGB) haar inschrijving voor de dienstverleningsovereenkomst 2023 (DVO) bekend gemaakt. Het betreft niet alleen inschrijving voor onderhoud aan openbaar groen, maar ook voor werkzaamheden voor diverse andere taakvelden binnen de gemeente Deventer, zoals afval en reiniging, gladheidsbestrijding, onderhoud aan riolering, enzovoort.
De inschrijving wijkt af van het beschikbare financiële kader van de gemeente Deventer. Het financiële knelpunt bedraagt €42.344 en is structureel van aard. De oorzaak hiervan is dat de gemeentelijke indexering lager is dan het door het HGB gehanteerde indexeringscijfer. Het financiële knelpunt was groter maar door efficiënter te kunnen werken en scherper in te schrijven op bepaalde onderdelen heeft HGB het verschil kunnen verlagen tot €42.344. Bij de eerste kwartaalrapportage hebben we €12.500 compensatie gekregen uit de stelpost CAO.
Binnen programma Leefomgeving is gekeken of het knelpunt opgevangen kan worden. Dit is niet mogelijk gebleken zonder dat daar de door de raad vastgestelde beeldkwaliteit, of veiligheid mee in het gedrang komt. Het voorstel is het knelpunt eenmalig te dekken uit de algemene middelen.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Leefomgeving - DVO het Groenbedrijf | 30 |
Overname speeltoestellen
Op 19 oktober 2022 heeft de stichting Tevreden Spelen aangegeven het contract met de gemeente voortijdig te willen beëindigen waarin het beheer en onderhoud van meerdere speellocaties wordt geregeld (ruim 10% van het aantal speelplekken in de gemeente Deventer). Deze speelplekken zijn in 2016 overgedragen aan de stichting. Dit betekent concreet dat de stichting het beheer en onderhoud weer wil overdragen aan de gemeente. Hiervoor zijn echter geen middelen gereserveerd, aangezien het toen een bezuinigingsopgave was. De overname van de speeltoestellen (inclusief onderhoud) wordt geraamd op €475.000 euro.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Leefomgeving - Overname speeltoestellen | 475 |
Sportvoorziening Bathmen
Op 21 december 2022 is het raadsvoorstel sportvoorziening in Bathmen in de gemeenteraad behandeld met een bijbehorende investeringsraming van €16,9 miljoen (inclusief btw). Vertaald naar vastgoedlasten leidt deze investeringsraming tot een structureel exploitatietekort op de vastgoedlasten van €175.000. De raad heeft een amendement aangenomen, waarin gevraagd wordt in de uitwerking van verkenningsfase deel 2 alternatieven aan de raad voor te leggen waarin onder andere de volgende besparingsmogelijkheden zijn meegenomen:
- de keuze om de buitenkleedkamers wel of niet te integreren in de nieuwe sportvoorziening (mogelijke besparing €1,7 miljoen (inclusief btw);
- het schrappen of versoberen van de punten uit sectie 1.4 van de Bespreeknotitie financiële uitgangspunten (mogelijke besparing circa €1 miljoen);
- eventueel andere verantwoorde versoberingen die gevonden kunnen worden in het project als geheel.
Op basis van het amendement zijn 4 varianten uitgewerkt zoals hieronder toegelicht.
--> Voorgesteld wordt om variant 1 verder uit te werken en hiervoor de middelen beschikbaar te stellen. Financieel betekent dit dat voorgesteld wordt om het budget voor de vastgoedlasten met €120.000 (€175.000 minus besparing van €55.000) te verhogen. Als een besparing van €1,4 miljoen (exclusief btw) niet haalbaar blijkt, dan is variant 2 het alternatieve scenario. Deze variant heeft nadrukkelijk niet de voorkeur omdat het één-gebouw principe dan wordt losgelaten. |
---|
Variant 1 Taakstellende besparing (€1,4 miljoen ex btw) (voorkeursvariant)
Op basis ramingen Marke Zuid en notitie die is opgesteld door een adviesbureau (stukken 21-12-2022) zien wij mogelijkheden om in de investeringsbegroting kosten te besparen of lager te ramen. Als dit lukt, dan is het niet nodig om het plan aan te passen maar wel noodzakelijk om stevig op kostenbeheersing te sturen. Momenteel worden de besparingen in beeld gebracht en verder uitgewerkt. Mocht de besparing niet lukken, dan kan alsnog gekozen worden voor variant 2 'het handhaven van de bestaande kleedkamers'. Het is belangrijk dat de keuze wordt gemaakt voordat de architect begint met ontwerpen. Als het lukt om €1,4 miljoen te besparen dan wordt daarmee de exploitatielast met circa €55.000 kapitaallasten verlaagd. Voor het resterende tekort op de exploitatie van €120.000 van 2026 wordt voorgesteld deze uit de algemene middelen te dekken. Met deze variant wordt het één gebouw principe voor één centrale sportvoorziening in Bathmen in stand gehouden en hebben andere / nieuwe buitensporten de mogelijkheid om gebruik te maken van de buiten kleedkamers in de nieuwe sporthal. Deze oplossing sluit aan bij de wens van de initiatiefgroep en bij de gemeente.
Nb. Door kosten lager te ramen wordt het risicoprofiel weer hoger.
Variant 2 Bestaande kleedkamers handhaven (€1,43 miljoen exclusief btw)
Bij deze variant worden de bestaande buitensportkleedkamers gehandhaafd in bestaand vrijstaand gebouw op het terrein. Er komen dan geen buitensportkleedkamers in de nieuwe sporthal. Het integreren van de buitenkleedkamers in de sporthal zou een besparing opleveren voor ABS voor de energielasten. Deze besparing vervalt in dit geval. Onderhoud van de kleedkamers blijft dan voor rekening van ABS. Dit scenario levert de gemeente een besparing op in onderhoud en kapitaallasten van circa €93.000 per jaar.
Voor deze variant is op dit moment geen draagvlak bij de initiatiefgroep. Hoewel het stedenbouwkundig inpasbaar is wordt het plan wezenlijk anders. De initiatiefgroep geeft het volgende aan: Voor wat betreft het besparingspotentieel voor de sporthal, willen wij als initiatiefgroep niet op voorhand al aangeven dat wij het laten staan van de kleedkamers als een optie zien. Zoals aangegeven zijn er wellicht betere of andere opties. Eerst aan de tekentafel om de opties te bekijken, daarna het besparingspotentieel aangeven.
Variant 3 Besluit doorschuiven naar de begroting 2024
Het doorschuiven van het besluit naar de begroting 2024 geeft de mogelijkheid om beide varianten te onderzoeken in samenhang met de eerste schetsten van de architect. Nadeel hiervan is dat het budget dan voorlopig nog niet beschikbaar is en daardoor onduidelijk is wat de opdracht van de architect is. Dit zorgt voor onduidelijkheid en/of vertraging. Dat is onwenselijk.
Variant 4 Hogere kapitaallasten accepteren
De hogere lasten voor de sporthal accepteren en bij het uitwerken van het plan zo sober en doelmatig mogelijk verder uit werken om ervoor te zorgen dat de uiteindelijke kapitaallasten lager uit vallen. Bij deze variant wordt niet voldaan aan het amendement.
Net als bij de sporthal Marke Zuid is het uitgangspunt in de begroting is dat we de btw via een SPUK uitkering kunnen compenseren. Er lopen nog juridische procedures over het al dan niet mogen toepassen van deze uitkering op bewegingsonderwijs. Daarom houden we in het weerstandsvermogen rekening met dit risico (risicobedrag van €535.000 met een kans van 70%).
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Meedoen - Sportvoorziening Bathmen | 120 | 120 |
DVO HGB onderhoud sport
Het Groenbedrijf voert het beheer en onderhoud van de sportvelden in eigendom van gemeente uit. Door klimaatverandering (onder andere droogte) en door (extreme) prijsstijgingen in de aankoop van materialen en verhoging minimumloon, staan de werkzaamheden van Het Groenbedrijf onder druk. Door binnen het taakstellend budget te moeten werken, is er afgelopen jaren bezuinigd op posten van onderhoud van onder andere hekwerken en bomen. Hierbij komt de veiligheid van sporten op de velden in het geding.
Door droogte is er afgelopen jaar veel meerwerk uitgevoerd voor beregening. Sinds vorig jaar worden daarom de beregeningsinstallaties volgens het MJOP vervangen door installaties die op afstand te bedienen zijn. Dit levert op termijn besparing op in arbeidsuren. Voor het uitvoeren van alle werkzaamheden in het DVO van het Groenbedrijf hebben we een structureel knelpunt van €35.000 (jaarlijks onderhoud bomen en bezuiniging in 2023 ten opzichte van 2022). Hiervoor wordt bij de begroting 2024 een heroverwegingsvoorstel voorgelegd. In 2024 is verder een eenmalig bedrag van €30.000 nodig voor onderzoek naar het nulpunt benodigd onderhoud en naar de veiligheid van bomen op sportparken (530 stuks). We stellen voor om dit uit de algemene middelen te dekken.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Meedoen - Onderhoud sportvelden | 30 |
Sancta Maria bouw school
Zoals toegelicht in de raadsessie van februari 2023 is extra geld nodig om de nieuwbouw van de school Sancta Maria mogelijk te maken op de locatie bij de Spil. Voor de aanleg van een kunstgrasveld is €700.000 extra nodig; de investeringsraming is €1,2 miljoen terwijl €500.000 gereserveerd was. De extra uitgaven voor plan- en projectkosten worden ingeschat op €200.000, boven op de oorspronkelijk inschatting van €150.000. Daarnaast zijn er kosten voor onderhoud van het kunstgrasveld en is er een compensatie nodig aan de voetbalvereniging voor de vervanging te zijner tijd van de toplaag.
In deze Voorjaarsnota stellen we voor om ten laste van de algemene middelen het budget voor de kapitaalslasten van het kunstgrasveld structureel te verhogen met €65.100 en het budget voor plan- en projectkosten eenmalig te verhogen met €200.000.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Jeugd en onderwijs - Sancta Maria school | 265 | 65 | 65 | 65 |
Deventer schouwburg huidige situatie
In de raadsbehandeling van project De Nieuwe Keizer op 22 februari 2023 is besloten het project te pauzeren in afwachting van de resultaten van het haalbaarheidsonderzoek ‘onder een dak’. Deze worden begin juli 2023 verwacht.
Het open houden van de Deventer Schouwburg en Kunstcircuit vraagt structureel om meer subsidie. Om door te kunnen op de huidige voet is structureel jaarlijks €650.000 nodig. Deze is verwerkt in onderstaand schema. Daarnaast is investeren op korte termijn noodzakelijk om door te kunnen exploiteren. De investering bestaat uit (achterstallig) onderhoud, vervanging en verduurzaming van het vastgoed en bedraagt naar schatting tussen de €12 miljoen en €18 miljoen.
De exacte omvang, planning en duur van de verbouwing hangt samen met een aantal fundamentele keuzes over de duurzame langjarige toekomst van de schouwburg en cultuureducatie. Besluitvorming hierover moet nog plaatsvinden. De exacte verdeling in jaarschijven is daarmee lastig en dus nog niet verwerkt in onderstaande tabel; naar verwachting is een éénmalige grootschalige verbouwing noodzakelijk waarbij de deuren van de Schouwburg en het KC voor een bepaalde periode gesloten moeten worden.
Daar investering in het pand door vertaald wordt naar een (hogere) kostprijs dekkende huur zal ook nieuw concept (ongeacht welk concept) structurele subsidie vragen. De middelen die hier worden geraamd ten behoeve van het continueren van de huidige functie kunnen, al naar gelang de besluitvorming richting een vervolg, worden ingezet voor behoud van deze functie, in een mogelijk nieuw concept.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Kunst en cultuur - Deventer schouwburg exploitatie | 12.650 | 650 | 650 | 650 |
Burgerweeshuis nieuwbouw
Met het raadsbesluit Burgerweeshuis van 22 februari 2023 heeft de raad besloten het project richting Burgerhaven (stiho pand Haveneiland) naar de volgende fase (de ontwerpfase) te brengen. De eerste stap daarvan, het scherper in beeld brengen van de (vastgoed) risico’s wordt momenteel uitgevoerd. De resultaten worden begin juli 2023 opgeleverd. Deze stukken zijn de basis voor de verdere besluitvorming.
Vooruitlopend daarop: voortgang van dit project vraagt incidenteel en structurele middelen. Bij de verhouding dekking van de kapitaallast 50/50 incidenteel en structureel is een aanvullende structurele dekking van €350.000 nodig, is de eenmalige investering in het pand gedekt uit reeds gereserveerde middelen en circa €1 miljoen aan projectkosten nodig om te komen tot de realisatie.
In het hoofdstuk 'Spelregel vastgoed' wordt uitgelegd op welke wijze kader wordt gegeven aan wat financieel verantwoord is om eenmalig, dan wel structureel te dekken. Hierdoor kan de overal verdeling in percentages incidenteel/structureel iets veranderen. De exacte vertaling van deze spelregel naar de cijfers van dit project zal plaats krijgen richting de begroting 2024.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Kunst en cultuur - Burgerweeshuis nieuwbouw | 1.350 | 350 | 350 | 350 |
Omgevingsvisie (datagedreven werken)
De behoefte aan data-analyse en digitaal kaartmateriaal vanuit de diverse beleidsvelden neemt toe; heel fors en snel en ook. Dit vraagstuk komt naar voren vanuit de maatschappelijke ontwikkelingen rondom digitalisering, maar wordt ook meer en meer aangejaagd door wettelijke ontwikkelingen waaronder de Omgevingswet en het bijbehorende digitaal stelsel. Je ontkomt er als gemeente niet aan informatie anders te verwerken. In onze i-visie is vastgelegd dat we een snelle volger willen zijn bij digitalisering en datagedreven werken.
Binnen onze organisatie neemt het toepassen van en werken met data een steeds belangrijker plek in. Dat is ook nodig omdat data ons steeds meer inzicht geven, en daardoor een goede leidraad kunnen zijn om de complexe opgaven die er op ons af komen goed binnen de gemeente te laten landen. Het raakt het sociaal en ruimtelijk domein vooral bij het maken van een nieuwe omgevingsvisie, de woonzorg opgaven, de groeiende behoefte aan woningen, werken, ontspannen, energievoorzieningen, de transitie in de landbouw, klimaat en natuur.
Voor 2024 wordt capaciteit gevraagd om ervoor te zorgen dat informatie over de ruimtelijke consequenties van de diverse opgaven centraal en doelgericht verder wordt ingericht. Het betreft capaciteit voor het vertalen van inhoudelijke gegevens naar leesbare, voor iedereen toegankelijke kaarten met heldere toelichtingen. Het gaat onder andere om het vertalen van informatie over ruimtelijke visies, woningbouwontwikkelingen, economische ontwikkelingen en ontwikkelingen in het buitengebied naar bruikbare visuele data/informatie. Aansluiten bij digital twin van Deventer, met vakinhoudelijke invulling, dit om een heldere afweging bij ruimtelijke projecten mogelijk te maken.
We vragen middelen aan voor het jaar 2024 zodat we een eerste slag kunnen slaan om informatie te genereren.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Ruimtelijke ontwikkeling - Omgevingsvisie | 105 |
Buitengymzaal Deventer
De gemeente heeft een wettelijke verplichting om naast onderwijshuisvesting ook het beweegonderwijs mogelijk te maken. De gemeente heeft eigen gymlokalen, soms wordt er een gymlokaal of sporthal gehuurd voor beweegonderwijs. Ook buitengym behoort tot mogelijkheden.
Vanaf schooljaar 2023-2024 zijn scholen verplicht om minstens 90 minuten beweegonderwijs aan te bieden waarbij het advies is dit aan te bieden in 2 lesuren van 45 minuten beweegonderwijs. Door deze ontwikkeling maar ook door de toename van kinderen in de vijfhoek, de roosterindeling van vakleerkrachten en het verkorten van het lesrooster (door het continurooster) is er een knelpunt ontstaan op de voorzieningen voor beweegonderwijs in de Vijfhoek. Het is een hele puzzel geworden om de gym-roosters voor de 5 basisscholen (De vijf-er, De Rank, De Wizard, De Ontdekking, De zonnebloem) passend te krijgen. De wens van een aantal scholen om méér dan de 2 x 45 minuten aan te bieden (bijvoorbeeld 2 x 60 minuten) is nu niet mogelijk.
De kinderen van deze 5 scholen gaan nu naar de gymzaal aan het Andriessenplein (helemaal vol gepland) en wijken uit naar de Polakkers (bij het Zwaluwenburg). Deze laatste gymzaal is 1,9 km fietsen voor de scholen aan het Andriessenplein en voor de kinderen van de Vijf-er 2,2 km fietsen.
De gemeente Deventer hanteert in de verordening een maximale fietsafstand van 2,5 km. Hierbij moet de kanttekening gemaakt worden dat dit is een oude norm is, in de modelverordening van de VNG wordt een afstand van 1 km genoemd. De norm is vanuit de gemeente gezien een reden om niet gedwongen te worden een gymzaal te bouwen maar voor de scholen en kinderen absoluut onwenselijk omdat het ten koste gaat van bewegingsonderwijs en onderwijstijd. Omdat het fietsen tijd kost wordt het zoveel mogelijk aan het begin en aan het eind van de lesdag gepland, uiteraard alleen voor de oudste leerlingen in verband met zelfstandig fietsen. De wens van de scholen om het advies van de overheid te volgen of om vaker dan 2 keer 45 minuten te gymmen is praktisch niet mogelijk (niet de moeite waard, kost te veel lestijd). Door extra capaciteit te creëren in de vijfhoek, bij de basisschool de vijf-er, is bewegingsonderwijs voor de scholen toegankelijker en gaat er minder onderwijstijd verloren
Deze extra capaciteit willen we realiseren met een buiten-gymzaal. Het is een nieuw concept. Deventer kent nog geen buitengymlokaal, andere steden al wel. Een buiten-gymzaal kost circa €300.000, een binnen-gymzaal €1,5 miljoen (norm). Door nu alvast de buiten-gymzaal als pilot te realiseren kunnen we ervaring opdoen voor de toekomstige visie op het beweegonderwijs. Mocht blijken dat dit een volwaardig alternatief is voor bewegingsonderwijs in een binnen-gymzaal kan er bij de nieuwbouw van het Zwaluwenburg een gymzaal minder worden gebouwd. Tevens is de voorziening ook na schooltijd toegankelijk voor buurtbewoners om te bewegen/sporten, BSO, naschoolse activiteiten bijvoorbeeld in het kader van school en omgeving en natuurlijk als speelplek voor kinderen in de buurt.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Jeugd en onderwijs - Buitengymzaal | 300 |
Partnerbijdrage de Kien
Stadscampus de Kien wordt de verbindende schakel op het gebied van ICT en (civiele) Tech. Daarvoor worden partijen bij elkaar gebracht, kennis en competenties gebundeld en duurzame business vergroot door bestaande en/of nieuwe bedrijven. De Kien geeft toegang tot een 'ecosysteem' met relevante partners, waaronder onderwijsinstellingen, overheden en toonaangevende ICT-bedrijven, advies- en ingenieursbureaus.
Een van de deelnemers/partijen is de gemeente Deventer. Alle deelnemende partijen dragen gezamenlijk bij aan de ontwikkeling van de Kien, ook financieel. Als partner van de Kien draagt de gemeente, evenals andere partners, jaarlijks €25.000 bij aan de gezamenlijke begroting. Deze gezamenlijke financiële inbreng is van belang om de Kien verder te ontwikkelen, maar ook als inbreng voor co-financiering van subsidietrajecten en de aankomende tranche van de regiodeal.
Vanwege de samenwerking met bedrijven en onderwijs, worden vanuit programma economie en internationaal beleid middelen gevraagd ter dekking van de bijdrage aan deze samenwerking, in eerste instantie voor 3 jaar incidenteel.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Economie en internationaal beleid - Partnerbijdrage de Kien | 25 | 25 | 25 |
Havencoordinator
Verlenging inzet Havencoördinator na 2023. De vele projecten in het gebied zoals de containerterminal, wachtplaats, kadebeleid, onderzoek vernieuwing sluis, duurzaamheidseisen en economisch belang van de haven vragen om een coördinator en 'gezicht naar buiten' voor 2,5 dag in de week. De raad heeft voor 2023 €100.000 beschikbaar gesteld voor een coördinator inclusief uitvoeringsgeld. Het verzoek is om dit voor een aantal jaren te verlengen om de ambities uit het document ‘Beroepshaven Port of Deventer 2030’ te verwezenlijken.
Daarnaast is de constatering dat Port of Zwolle en Port of Twente over havendirecteuren beschikken en Deventer niet. Zonder een havencoördinator hebben we geen capaciteit te opereren in regionale of andere netwerken op het gebied van binnenhavens, interne projecten op elkaar af te stemmen en de positie van de beroepshaven met gedegen informatie een plek te geven in het traject 'ruimte voor werken'
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Economie en internationaal beleid - Havencoördinator | 89 | 89 | 89 |
TH terrasbeleid
Continueren toezicht en handhaving terrassenbeleid en verleende vergunningen de Brink, ook na 2023. Voor 2023 is een bedrag van €150.000 vrijgemaakt om het beeld van een chique en ingetogen Brink te handhaven. Er is gestart met het in kaart brengen van alle terrassen en het vastleggen van de bevindingen van de toezichthouders in een proces-verbaal. Op basis van deze bevindingen kan een handhavingstraject volgen.
Als eind 2023 alle terrassen gecontroleerd zijn en zo nodig handhaving is ingezet om alles terug te brengen conform de terrasvergunning en het terrassenbeleid, is het zaak om dit in stand te houden. De ervaring leert dat het nalevingsgedrag van de horecaondernemers relatief laag is. Er bestaat dus een grote kans dat een deel van de terrassen na verloop van tijd opnieuw gaat afwijken van het terrassenbeleid/vergunning.
Er wordt financiering gevraagd voor inzet van een toezichthouder (400 uur) en handhavingsjurist (230 uur)
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Economie en internationaal beleid - Formatie toezicht terrassenbeleid | 37 | 37 |
Cultuurvisie
Deventer heeft de ambitie uitgesproken te groeien met 11.000 woningen en te willen verjongen. Om deze doelgroep prettig te laten werken, wonen en verblijven in Deventer is een goed cultureel klimaat met passende voorzieningen van groot belang. De huidige Cultuurvisie en het bijbehorende Uitvoeringsprogramma Cultuur dateren van voor corona en lopen tot en met 2024. Ze zijn toe aan vernieuwing, passend bij die ambitie.
Gedurende de looptijd hebben zich veel ontwikkelingen voorgedaan. Onder andere de effecten van corona, de voortgang van de projecten De nieuwe Keizer en Burgerweeshuis, de ontwikkelingen op gebied van ateliers en evenementen en het Rekenkamer-onderzoek. De effecten hiervan zijn groot en vragen herijking in een nieuwe Cultuurvisie 2025-2028.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Kunst en cultuur - Cultuurvisie | 75 |
Waarderingstraject monumenten
Ruim tien jaar zijn, in afwachting van de Omgevingswet, nauwelijks nieuwe monumenten aangewezen. Dit leidde recent tot een voorstel van de erfgoedpartijen om alsnog meer dan 100 nieuwe monumenten aan te wijzen. Daarop is besloten een quickscan uit te voeren om zo waarden te inventariseren en de achterstanden in te lopen. In totaal zijn (in 2021 en 2022) 360 panden onderzocht. Voor het vervolgtraject worden hier middelen gevraagd.
Het is nadrukkelijk niet de bedoeling alle gebouwen uit de quickscan als monument aan te wijzen. Door in 2024 in de geest van de Omgevingswet een gevarieerd instrumentarium te ontwikkelen, kan meer maatwerk worden geleverd, gericht op deelbescherming en/of inspiratie. Daarnaast vloeit uit het traject ook een nader te bepalen aantal aanwijzingstrajecten voor monumenten voort die in 2024 en 2025 vorm moeten krijgen. Het exacte aantal aan te wijzen monumenten is afhankelijk van het nieuwe instrumentarium en hierbij is er ook ruimte voor (inhoudelijke) keuzes. Op korte termijn (2023) worden circa 20 gebouwen met voorrang behandeld.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Kunst en cultuur - Waarderingstraject monumenten | 135 | 70 |
Erfgoed
De afgelopen vijf jaar hebben binnen gebouwd Erfgoed (bovengrondse erfgoedzaken zijn de niet archeologie - ondergronds) veel personele veranderingen plaatsgevonden. De ontwikkeling van nieuw beleid, het uitwerken van efficiëntere (werk)processen en communicatie hierover zijn daardoor in het gedrang gekomen. Inmiddels zijn alle vacatures vervuld maar het werven en inwerken van nieuwe medewerkers en ziekte hebben geleid tot forse achterstanden. Door de grote opgaven waarmee onze organisatie te maken krijgt, ontbreekt de tijd om deze achterstanden in te lopen.
Duidelijke kaders, participatie en een situationele afweging van belangen zijn belangrijke uitgangspunten van de Omgevingswet. In de geest van de wet is veel geïnventariseerd en gewaardeerd maar met het uitstellen van de invoering van de wet is ook het opstellen van een omgevingsplan en nieuwe regels steeds weer uitgesteld. Er is destijds bewust voor gekozen om geen nieuw beleid op te stellen, maar door de lange weg naar besluitvorming, is hiermee ook een achterstand ontstaan. Door nu eenmalig de achterstand weg te werken kan een solide basis worden gecreëerd voor het werken binnen de Omgevingswet.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Kunst en cultuur - Erfgoed formatie | 106 |
De Scheg ijsbaan
De Scheg is een belangrijke voorziening in de stad, 30 jaar oud en is dringend toe aan groot onderhoud en verduurzaming. Op dit moment wordt aan de toekomst visie voor de Scheg gewerkt. Uit onderzoeken en uit consultatie van college en raad blijkt het belang van de voorziening voor de gemeente. Ook is geconcludeerd dat de ijsbaan van De Scheg als een belangrijke recreatieve voorziening voor Deventer wordt gezien. Deze conclusies worden meegenomen in de visie van de Scheg, waarvoor de komende maanden verschillende scenario’s worden uitgewerkt.
Vooruitlopend op de definitieve visie wordt voorgesteld om een bedrag te reserveren voor de renovatie van de ijsbaan en een stelpost voor voorbereiding van verduurzaming. Deze investeringen zullen in de scenario’s terugkomen, waardoor bij vaststelling van de visie en scenario de nu gevraagde investeringen geen kapitaalvernietiging zijn. De ijsbaan is dringend aan renovatie toe in verband met leidingen en installatie die sterk verouderd zijn en waardoor risico is dat de leidingen gaan lekken of knappen. De afgelopen jaren zijn er tijdens de ijs-seizoenen meerdere lekkages geweest op het binnenterrein en curling baan, en bij de 400 meter baan voor het ijs-seizoen. Dit levert een veiligheidsrisico op in verband met het vrijkomen van koolstofmonoxide. In alle gevallen is geconstateerd dat door betonrot de leidingen zijn gaan roesten, waardoor lekkages zijn ontstaan. Tot op heden heeft het Sportbedrijf altijd de reparaties kunnen uitvoeren zonder dat ijsbaan gesloten moest worden. Mochten er lekkages ontstaan op de 400 meter baan tijdens het ijs-seizoen dan moet de ijsbaan gesloten worden om de reparaties uit te kunnen voeren. Het aantal lekkages en reparaties neemt gestaag toe. De vriesinstallatie van de ijsbaan is gekeurd in 2021 (PGS13 keuring). Gezien de technische staat van de vriesinstallatie (ammoniak) is het certificaat afgegeven voor 3 jaar, normaliter is dit 6 jaar. Voor 2024 is onderhoud/revisie benodigd om verlenging van het certificaat te krijgen. Mocht er geen certificaat afgegeven worden dan kan de ijsbaan niet open.
Zwembaden en ijsbanen zijn grootverbruikers van gas en elektra. Door de alsmaar stijgende prijzen en onzekerheid liepen de kosten van het verbruik van elektra en gas door Sportbedrijf Deventer sterk op afgelopen jaar. Om hierop in te spelen is een plan van verduurzaming nodig. Voor de voorbereiding verduurzaming in 2024 een stelpost van €100.000 nodig. De indicatieve investeringsraming in de ijsbaan (400m baan en middenterrein) bedraagt €4 miljoen (exclusief btw). Het gaat hierbij om vervangen leidingwerk in vloer, afwerklaag, ijsmachine, restwarmte-koppeling WTW en regeltechniek. Bij deze investeringsraming komen de kapitaalslasten/ de extra subsidie op €186.000 per jaar (30 jaar annuïtair). Het Sportbedrijf heeft gekeken welk deel van de kapitaalslasten zij kan opvangen binnen de exploitatie. In de komende jaren loopt een aantal leningen af. De hiermee vrijvallende rente en aflossingen bij het Sportbedrijf worden als dekking ingezet, waardoor de bijdrage vanuit de gemeente naar verwachting afneemt van €151.000 in 2025 naar structureel €22.000 vanaf 2027.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Meedoen - De Scheg ijsbaan | 100 | 151 | 91 | 22 |
Renovatie atletiekbaan
Bij het college en raadsvoorstel investeringen buitensport 2023 is aangekondigd dat het beschikbare budget in het MJOP van €400.000 niet voldoende is om atletiekbaan van AV Daventria te renoveren. Dit bedrag is gebaseerd op een gedeeltelijke renovatie van de atletiekbaan. Uit het eerste onderzoek en inspectie van de Atletiekunie blijkt dat zowel de 400 meter baan als alle voorzieningen voor atletiekonderdelen, zoals (polsstok)hoogspringen, verspringen, kogelstoten en dergelijke niet meer voldoen aan de eisen van de Atletiekunie voor wedstrijden en een aantal onderdelen niet qua veiligheid.
Uit het vooronderzoek in 2022 blijkt, dat in 2024 minimaal €950.000 extra nodig is om de gehele baan te renoveren/nieuw aan te leggen. Op het moment dat de atletiekbaan niet wordt gerenoveerd, zal de 400 meter baan inclusief alle atletiekonderdelen worden afgekeurd door de Atletiekunie en wordt de licentie om wedstrijden te mogen organiseren ingetrokken. Dit heeft grote consequenties voor zowel de vereniging (met boegbeelden als Emma en Hanneke Oosterwegel, Eefje Boons) als voor de stad. In 2023 wordt nader onderzoek uitgevoerd om precieze kosten in beeld te brengen. Voorgesteld wordt om de kapitaalslasten vanaf 2025 (voorlopig ingeschat op €60.000) te dekken uit de algemene middelen.
Ook worden in 2023 gesprekken met AV Daventria gevoerd over de werkzaamheden die de vereniging zelf zou kunnen uitvoeren en de eigen bijdrage die de vereniging kan inbrengen voor de renovatie van de atletiekbaan. Jaarlijks worden onderhoudstaken bij de vereniging gelegd om de baan, inclusief voorzieningen, te beheren en te onderhouden. Zoals voor veel vrijwilligersorganisaties geldt heeft ook AV Daventria moeite om voldoende vrijwilligers in te kunnen zetten voor alle verenigingsactiviteiten.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Meedoen - Renovatie atletiekbaan | 60 | 60 | 60 |
Verkabeling Diepenveen en Colmschate
Op 9 maart 2022 heeft de raad het Initiatiefvoorstel Verkabeling Diepenveen/Platvoet en Deventer/Colmschate aangenomen.
De kosten voor het Basis Ontwerp werden op dat moment door Tennet berekend op €260.000. Zoals aangegeven bij de derde kwartaalrapportage 2022 zijn de kosten voor het basisontwerp gestegen naar €553.000. In de raadsvergadering van 19 april is besloten om de raad bij de voorjaarsnota 2023 een integrale afweging te laten maken ter honorering van nieuw beleid. Hierdoor is de gedane offerte voor het basisontwerp door Tennet verlopen. In overleg met Tennet is de offerte nu geldig tot en met 1 augustus 2023. Door deze verlenging stijgen de kosten met 8% naar €598.000 als gevolg van inflatiecorrectie. Indien de raad hiervoor akkoord geeft en na oplevering van het basisontwerp de raad alsnog afziet van de investering levert dit een desinvestering op van het offertebedrag, aangezien Tennet geen restitutie verleend. Daarnaast geeft Tennet aan dat door de vertraging capaciteit anders wordt ingezet in 2023.
De kosten voor realisatie van de verkabeling op €4.515.251. Inmiddels is duidelijk dat de kosten van Tennet meer dan verdubbeld zijn. Voor de gemeente Deventer geldt een eigen bijdrage van 20% op de totale investering. Gemeente Deventer wordt op zijn vroegst in 2025 opgenomen in het Investeringsplan van Tennet. Dat is nu nog niet het geval. De kosten zullen dus nog verder stijgen. Onafhankelijk van de stijgende kosten van Tennet blijft de provinciale bijdrage €1.250.000. Meer details zijn te vinden in het financieel overzicht 'dossier Verkabelen' wat de raad op 3 april 2023 ontvangen heeft.
Dit alles overziend, is het college is van mening dat ten aanzien van het verkabelen van de hoogspanningstracées in Diepenveen en Deventer langs de N348 de maatschappelijke kosten en baten niet met elkaar in balans zijn en de raad negatief zal adviseren. Ten behoeve van de gezondheidsbevordering als verbetering van het leefklimaat zijn er veel projecten uit te voeren die minder kosten en meer opleveren dan de verkabeling.
De toekomstige investering is opgenomen in de voorportaallijst zodat de raad op de hoogte is/blijft.De voorbereidingskosten worden in de voorjaarsnota gereserveerd.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Milieu en duurzaamheid - Bijdrage verkabeling Diepenveen | 20 | 30 | 70 | 100 |
Onderzoek flexibele hoogwaterkering
De hoogwaterkering van de IJssel loopt dwars door het centrum van de stad via de Polstraat, onder de Lebuïnuskerk door naar de Noordenbergstraat. Dat is de formele hoogwaterkering zoals deze door het waterschap wordt gehanteerd. Dat betekent dat een stuk van de binnenstad in de uiterwaarden ligt. Bij waterstanden boven de 6,30m+NAP loopt het IJsselwater deze uiterwaarden binnen. De gemeente beschermt dit deel van de binnenstad door met bigbags afsluitingen te maken. Daarnaast nemen de bewoners langs dit deel van de IJssel de nodige maatregelen bij hun deuren en tuinmuurtjes om het water tegen te houden. De gemeente stelt daar zandzakken voor beschikbaar. De bigbags zijn aan elkaar gekoppeld om zo een stevige constructie te maken. Ze kunnen echter slechts éénmaal gebruikt worden. Er is momenteel nog maar één set bigbags beschikbaar. Een set aan elkaar gemonteerde bigbags kost circa €80.000.
Momenteel zijn er modernere systemen beschikbaar om de stad tegen hoog water te beschermen. Gedacht wordt aan aluminium profielen. We willen onderzoeken of een dergelijke kering in Deventer aangebracht zou kunnen worden, wat daar technisch voor nodig is en welke kosten daar mee gemoeid zijn. De kosten voor dit onderzoek bedragen circa €75.000.
Voor de daadwerkelijke realisatie wordt op voorhand een raming van €800.000 - €1.000.000 gehanteerd. Deze wordt vooralsnog opgenomen op de voorportaallijst.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Leefomgeving - Flexibele hoogwaterkering | 75 |
Baggeren voorhaven
Er is sprake van verondieping van de voorhaven en van de ingang van de jachthaven. Dit geeft problemen bij lage waterstanden in de IJssel. Daarnaast zijn er ondiepe plekken in delen van de binnenhaven. Dit levert vertraging op bij het laden en lossen van schepen. Dit is niet goed voor de haven van Deventer. Wanneer schepen niet meer de haven in en uit kunnen raakt dit ondernemers in hun bedrijfsvoering en daarbij in hun broodwinning.
Om te voorkomen dat de scheepvaart andere keuzes gaat maken (andere havens kiezen) is het noodzakelijk om de wateren in de voor- en binnenhaven weer op diepte te brengen en uit te baggeren. Het gaat om een incidenteel budget voor 2024.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Leefomgeving - baggeren voor- en binnenhaven | 500 |
Iedereen doet ertoe
Meer informatie
Human capital agenda
Er is in de raadsvergadering op 21 december 2022 besloten om bij de Voorjaarsnota vanuit voortschrijdend perspectief ook de aanvullende dekking voor 2024, 2025 en 2026 nader in te vullen (Van de HCA). Per jaar gaat het om €175.000.
In deze Voorjaarsnota stellen we voor om €50.000 jaarlijks voor de periode 2024 tot en met 2026 voor het programma Jeugd en Onderwijs beschikbaar te stellen uit de algemene middelen. Voor het programma Jeugd betreft het voornamelijk Actielijn 1, 'sectoren aan zet' uit de HCA vraagt de nodige inzet om te komen tot samenwerking tussen onderwijs, bedrijven en overheid. Het gaat hierbij om de sectoren onderwijs, zorg en welzijn. We helpen partijen bij elkaar te komen en ondersteunen in het tot stand brengen van de samenwerking. Vanuit de sectorteams wordt aan de hand van door henzelf opgestelde actieplannen gericht actie ondernomen om onder andere de mobiliteit van werk tot werk richting tekort en groeisectoren stimuleren, aansluiting van opleiding en werk verbeteren, en de overstap van mbo naar hbo te faciliteren.
Voor het programma Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt gaat het om €125.000 in 2024, €125.000 in 2025 en €125.000 in 2026. Het voorstel is de ESF afrekening van de ESF periode 2020-2022 (verwacht €754.000) ter dekking van deze bedragen voor de jaren 2024 t/m 2026 in te zetten.
Voor het programma Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt gaat het om een brede inzet voor met name de actielijnen 1 en 2. Het doel van actielijn 2 is dat Deventer de leer- en ontwikkelcultuur wil versterken om zo een bijdrage te leveren aan een goed werkende, toekomstbestendige arbeidsmarkt waarin het vanzelfsprekend is dat mensen zich een leven lang blijven ontwikkelen (LLO). Hiervoor komt een herkenbaar centrum voor leven lang ontwikkelen de Gasfabriek. Het is belangrijk om 1 herkenbare plek te creëren waar werkgevers en/of werknemers terecht kunnen met hun vraag en waar zij direct geholpen worden. Hiervoor is dienstverlening nodig die werkt voor wie het nodig heeft. Deze doelstelling past in de ambitie van het kabinet om in iedere arbeidsmarktregio minimaal één loket in te richten met dezelfde naam (Regionaal Werkcentrum). Bij dit loket kunnen werkenden, werkzoekenden en werkgevers met al hun arbeidsmarkt gerelateerde vragen terecht. UWV en gemeenten faciliteren dit gezamenlijk. Echter, de nadere uitwerking van het kabinet om dit te realiseren wordt halverwege 2023/ begin 2024 verwacht. Door in Deventer een voorschot te nemen om één centrum in te richten, is het mogelijk om beter aan te sluiten bij de ontwikkelingen van de regio.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Jeugd en Onderwijs - Human capital agenda | 50 | 50 | 50 | |
Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt - Human capital agenda | 125 | 125 | 125 | |
Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt - dekking uit ESF | -125 | -125 | -125 |
Deltaview
Sinds 2021 is vroegsignalering een wettelijke taak binnen de schuldhulpverlening. Vroegsignalering is dé manier om te voorkomen dat betalingsachterstanden verder oplopen en zich ontwikkelen tot een problematische schuldsituatie. Het helpt maatschappelijke kosten voor schuldhulpverlening te verminderen en zorgt ervoor dat schuldeisers hun geld eerder krijgen.
DeltaView is een systeem dat de signalen, die de gemeente ontvangt over betalingsachterstanden, kan weergeven op de kaart van Deventer. Op deze manier kan de gemeente tot op adresniveau achterhalen wie te maken heeft met betalingsachterstanden, en wordt het inzichtelijk in welke buurten veel schuldenproblematiek bestaat. Met behulp van Deltaview zorgen we er voor dat huishoudens met een hoog risico op financiële problemen zo vroeg mogelijk in beeld zijn. Vervolgens kunnen we hen actief benaderen, outreachende hulp aanbieden, financiële problemen vroegtijdig oplossen en ernstige schuldsituatie voorkomen. Door de financiële problemen in de context van het huishouden te plaatsen kan de ondersteuning duurzaam en efficiënt ingezet worden.
Deltaview is door de gemeente zelf ontwikkeld. Gemeentebreed is er de ambitie om Deltaview te blijven gebruiken als instrument voor vroegsignalering, maar ook om het breder in te zetten binnen het sociaal domein (preventie sociaal domein). Daarnaast past het in de opgave van de gemeente in het kader van het datagedreven werken. Er is echter geen structureel budget voor de ontwikkelkosten en de projectleider/innovatieadviseur. De ontwikkelkosten kunnen ook in de I-uitvoeringsplannen landen.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt - Deltaview | 125 | 125 |
Plan van aanpak bewindvoering
Aan de gemeenteraad is toegezegd om een plan van aanpak te maken op de aanbevelingen onderzoek beschermingsbewind. We vragen voor 2023 en 2024 2 x €50.000 voor projectleiderskosten ten behoeve van implementatie in de organisatie van de verbeterpunten.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt - Bewindvoering plan van aanpak | 50 |
Een duuzame toekomst
Meer informatie
Nota kapitaalgoederen
De kwaliteit van de openbare ruimte staat al enige onder druk en loopt geleidelijk achteruit. Er zijn daarom aanvullende middelen nodig om het tij te keren. Vanuit programma Leefomgeving is daarom een Nota Kapitaalgoederen (NKG) opgesteld. Daarmee is het onderzoek uitgevoerd zoals opgenomen in het bestuursakkoord: 'De kwaliteit van de openbare ruimte staat onder druk. Het budget voor inrichting, beheer en onderhoud knelt. We zijn bereid om blijvend meer te investeren in de leefomgeving en onderzoeken welke aanvullende bijdrage passend is.'
De openbare ruimte is opgebouwd uit kapitaalgoederen. Dat zijn de assets(producten) in de leefomgeving. Het gaat om assets zoals wegen, bruggen, speeltoestellen maar ook bomen, heesters en gras zijn belangrijke assets. Deze onderdelen van de openbare ruimte dragen integraal bij aan het functioneren van de gemeente en haar gemeenschap in sociaal en economisch opzicht. Kortom: ze dragen bij aan gezonde en leefbare wijken en dorpen!
Vanuit wetgeving heeft de gemeente een aantal belangrijke zorgplichten voor de openbare ruimte. Onderhoud van de openbare ruimte is niet vrijblijvend. Daarnaast dient te worden voldaan aan het Besluit Begroten en Verantwoorden (BBV). Dat laatste betekent dat vervangingsinvesteringen in de openbare ruimte financieel dienen te worden geactiveerd. De kapitaallast die daaruit ontstaat dient in de exploitatiebegroting te worden gedekt. Voor een deel van de opgave is de begroting daar op dit moment niet op ingericht. Dit zal (beter) geregeld moeten worden om daarmee volledig te voldoen aan de regelgeving.
In de NKG is de financiële context vergeleken met de opgave waar het programma voor gesteld is. Het gaat daarbij om onderhoud en vervanging van de openbare ruimte. Er blijkt sprake te zijn van een forse discrepantie tussen de opgave en de beschikbare financiële middelen. Om de gemeente- begroting niet direct te zwaar te belasten is in de nota kapitaalgoederen een ingroei-scenario opgenomen om op korte termijn deze discrepantie te verminderen en op de langere termijn toe te groeien naar een situatie waarbij de financiën, de opgave en de organisatie op elkaar zijn afgestemd. Het gaat om een scenario met meerjarig financiële impact en tijd om zaken te implementeren.
Voorstel is om in stappen naar een gewenste situatie toe te groeien. Via deze voorjaarsnota wordt met behulp van de opgestelde NKG een eerste stap gezet. In 2027 wordt deze Nota Kapitaalgoederen geactualiseerd om te bezien welke vervolgstap nodig is. De afweging is dan moet de groei bestendigd worden of moet er naar boven of naar beneden bijgesteld worden.
Doordat conform de BBV gewerkt moet worden is het, ook bij gelijkblijvend onderhoudsniveau, onvermijdelijk dat op termijn meer middelen nodig zijn. Op dit moment wordt de vervanging van een aantal assets direct uit de exploitatiebegroting gedekt. Dat is niet geheel conform de BBV. Deze vervanging dient te worden geactiveerd in de begroting. De kapitaallast die hieruit ontstaat bestaat uit afschrijving en rente. Deze kapitaallast dient in de exploitatiebegroting te worden gedekt. De rentecomponent is een nieuwe component waar dus ook bij ongewijzigde inspanning aanvullend middelen voor gevonden moeten worden.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Leefomgeving - Nota kapitaalgoederen | 125 | 250 | 375 | 500 |
Areaalaccres
Er wordt dagelijks gewerkt aan het uitbreiden (en inbreiden) van de stad. Zo ontstaan nieuwe woonwijken en nieuwe bedrijventerreinen. Deze nieuwe delen van de stad, bevatten ook weer nieuwe openbare ruimte en moeten daarna worden onderhouden. Daarvoor zijn extra middelen nodig. Dat is het areaalaccres.
In de meerjarenbegroting wordt tot op heden rekening gehouden met een jaarlijks areaalaccres ter waarde van €225.000.
Het bedrag van €225.000 wordt sinds de economische crisis van 2010 gehanteerd. Voor de economische crisis werd rekening gehouden met een bedrag van €320.000. De huidige reservering van €225.000 past niet meer bij de groeiambities die Deventer op dit moment heeft. Er dient daarom een hoger bedrag te worden gereserveerd.
De systematiek van berekening van het accres kan vrij eenvoudig door dit te koppelen aan de groei van het aantal woningen. Op dit moment kost het beheer van de openbare ruimte circa €535 per woning. Dit bedrag is opgebouwd door de totale kosten van het beheer en onderhoud in de openbare ruimte te delen door het totaal aantal woningen. Deze methode wordt landelijk op meer plaatsen gehanteerd.
Uitgaande van een groei van 11.000 woningen tot 2035 zou er een jaarlijkse groei zijn van circa 920 woningen. Momenteel wordt dit niet helemaal waargemaakt. Afgelopen jaar was er sprake van een groei van 464 woningen. Het lijkt op dit moment reëel om de komende jaren uit te gaan van een groei van 600 woningen per jaar. Dat betekent dat we rekening moeten houden met een accres van €321.000 per jaar. We houden jaarlijks in de begroting rekening met €225.000 Dit betekent een toename van €96.000 per jaar.
Op basis van het werkelijk accres aan woningen zal (een deel van) dit bedrag jaarlijks daadwerkelijk aan de begroting van programma Leefomgeving worden toegevoegd. Toename van het areaal betekent tevens toename van de noodzakelijke beheerinspanning. Om die reden wordt een deel van het budget toegevoegd aan de apparaatskosten.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Leefomgeving - Areaalaccres | 96 |
Circulariteit
Bij de begroting 2023 is budget beschikbaar gesteld voor het onderwerp Circulariteit. Dit is ook een belangrijke voorwaarde voor nieuwe bedrijven die zich op bedrijventerrein A1 willen vestigen.
Zowel binnen de organisatie van de gemeente Deventer als erbuiten is men ervan bewust dat de transitie naar een circulaire economie noodzakelijk is. Mensen zijn betrokken, willen actie ondernemen en er zijn al verschillende succesvolle initiatieven en projecten. Waar het echter aan ontbreekt zijn heldere kaders, een vastgesteld doel en bijbehorende richtlijnen en stappen die gevolgd kunnen of zelfs moeten worden om dat doel te bereiken. Hierdoor mist de organisatie regelmatig de benodigde slagkracht om de landelijk gestelde doelen na te streven (en de daarmee samenhangende problemen aan te pakken en de kansen te verzilveren).
Om de ambitie uit het bestuursakkoord te realiseren (op weg naar een duurzaam en circulair Deventer) werken we op dit moment aan een zogenaamd 'ambitiedocument Circulariteit' waarin we op gemeentelijk niveau doelen met betrekking tot circulariteit vast willen leggen. Deze doelen dienen ter onderbouwing van acties en handelen vanaf het moment dat deze zijn vastgesteld. Deze doelen dienen als beleidskader en worden uitgewerkt en concreet gemaakt.
Het voorstel is om na 2023 hier ook budget voor beschikbaar te stellen zodat er uitvoering aan het beleid op het gebied van circulariteit gegeven kan worden.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Milieu en duurzaamheid - Circulariteit | 100 | 100 |
VTH beleid wabo
In het coalitieakkoord is het behoud en versterking van de biodiversiteit in zowel het stedelijk als landelijk gebied opgenomen. Aangegeven wordt in te zetten op ecologische inrichting en beheer van de openbare ruimte Bij een kwalitatief goed woonmilieu horen ook thema’s als verduurzaming, klimaatadaptatie, circulair en natuur-inclusief bouwen. Om dit te realiseren is ook handhaving van dit beleid nodig. Om invulling te geven aan de wettelijke eis (kwaliteitscriteria handhaving Wabo regelgeving) dient minimaal 1,33 fte. te worden besteed aan groene handhaving.
Deze groene handhaving heeft betrekking op meerdere programma’s. Zowel de Wet natuurbescherming, bouwvergunningen met natuur-inclusief bouwen, APV-houtopstanden, historische landschapselementen, kapvergunningen, herplantplicht, enzovoorts. Voor 2024 en verder wordt capaciteit gevraagd voor het toezicht hierop. Hiervoor is 1,33 fte benodigd.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Milieu en duurzaamheid - VTH beleid wabo | 93 | 93 | 93 |
Milieuwaarden (datagedreven werken)
De behoefte aan data-analyse en digitaal kaartmateriaal vanuit de diverse beleidsvelden neemt toe; heel fors en snel en ook. Dit vraagstuk komt naar voren vanuit de maatschappelijke ontwikkelingen rondom digitalisering, maar wordt ook meer en meer aangejaagd door wettelijke ontwikkelingen waaronder de Omgevingswet en het bijbehorende digitaal stelsel. Je ontkomt er als gemeente niet aan informatie anders te verwerken. In onze i-visie is vastgelegd dat we een snelle volger willen zijn bij digitalisering en datagedreven werken.
Binnen onze organisatie neemt het toepassen van en werken met data een steeds belangrijker plek in. Dat is ook nodig omdat data ons steeds meer inzicht geven, en daardoor een goede leidraad kunnen zijn om de complexe opgaven die er op ons af komen goed binnen de gemeente te laten landen. Het raakt het sociaal en ruimtelijk domein vooral bij het maken van een nieuwe omgevingsvisie, de woonzorg opgaven, de groeiende behoefte aan woningen, werken, ontspannen, energievoorzieningen, de transitie in de landbouw, klimaat en natuur.
Voor 2024 wordt capaciteit gevraagd om ervoor te zorgen dat informatie over de kwaliteit van onze leefomgeving centraal en doelgericht verder wordt ingericht. Het betreft capaciteit voor het vertalen van inhoudelijke gegevens naar leesbare, voor iedereen toegankelijke kaarten met heldere toelichtingen. Het gaat om het vertalen van data over milieuwaarden, waaronder de landelijke flora- en faunadatabase, naar bruikbare visuele data/informatie. Aansluiten bij digital twin van Deventer, met vakinhoudelijke invulling, dit om een heldere afweging bij ruimtelijke projecten mogelijk te maken.
We vragen middelen aan voor het jaar 2024 zodat we een eerste slag kunnen slaan om informatie te genereren.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Milieu en duurzaamheid - Milieuwaarden (datagedreven werken) | 105 |
PAS
Nog steeds is er veel beweging maar onduidelijkheid wat betreft de aanpak van het stikstofvraagstuk (programma aanpak stikstof, PAS). Rijk en provincie gaan voorop in het maken van beleid, dat in de gebieden en gemeenten moet landen. In de opmaat naar dat beleid en naar verwachting ook in het traject daarna, wordt er van de gemeente een meer dan verwachte bijdrage gevraagd om onze brede belangen goed in te brengen. Dit kan niet uit de reguliere ruimte van het programma worden voorzien. In de afgelopen 3 jaar is eveneens incidenteel ruimte beschikbaar gesteld om proactief aan dit traject bij te dragen.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Ruimtelijke ontwikkeling - PAS | 26 | 26 | 26 |
Verduurzaming vastgoed
In het bestuursakkoord en de kadernota vastgoed hebben wij aangegeven dat wij een voorbeeldfunctie hebben als het gaat om de verduurzaming van ons eigen vastgoed. Nieuw te bouwen gebouwen gaan wij maximaal energiezuinig realiseren zodat deze voldoen aan ENG. Gebouwen die gerenoveerd worden maken we gelijktijdig zo energiezuinig mogelijk, bij voorkeur op ENG
De portefeuillestrategie en het investeringsprogramma verduurzaming vastgoed zijn geactualiseerd en worden medio 2023 ter besluitvorming aan de raad voorgelegd. Om de klimaatwet doelstellingen van 55% CO2 reductie in 2030 te realiseren is een bruto investering van 69,5 miljoen nodig. Netto is dat 48,3 miljoen omdat een deel van de investering gedekt wordt uit de energiebesparing en onderhoudsbudgetten. De verduurzaming kan grofweg opgesplitst worden in een viertal strategieën:
- Componentsgewijs verduurzamen: losse (soms wettelijk verplichte) maatregelen gekoppeld aan planmatig onderhoud;
- Integrale verduurzaming/ renovatie van bestaande gebouwen;
- Nieuwbouw;
- Alleen aardgasvrij maken.
In het bestuursakkoord zijn structurele middelen opgenomen voor de verduurzaming van het eigen vastgoed, dat neerkomt op een investeringsbudget van ongeveer €4,5 miljoen. Dat budget wordt ingezet voor geprioriteerde panden vanuit het meerjarenonderhoudsprogramma die wij componentsgewijs gaan verduurzamen. Daarbovenop stellen wij in deze voorjaarsnota voor de jaren 2024 en 2025 €2 miljoen eenmalig beschikbaar voor componentsgewijze verduurzaming. Voor lopende nieuwbouw onderwijsgebouwen reserveren wij aanvullende structurele middelen van €35.000 om deze gebouwen te laten voldoen aan ENG. De resterende benodigde middelen van €41 miljoen zetten wij op de voorportaallijst.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Herstructurering en vastgoed - Verduurzaming vastgoed | 1.000 | 1.035 | 35 | 35 |
Organisatie
Meer informatie
Microsoft licenties
De afgelopen jaren is de organisatie flink gegroeid en daarmee ook het aantal Microsoftlicenties (+19%). De kosten hiervan konden tot nu toe binnen het budget voor Microsoft licenties opvangen worden. Het driejarige contract met Microsoft loopt medio 2023 af; inmiddels zijn de nieuwe tarieven voor de MS-licenties vanuit de raamovereenkomst van VNG met Microsoft bekend geworden. Door verdere groei van het aantal accounts en het Microsoft-prijsmodel (E5 licenties) is additioneel budget nodig.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering - Licenties | 33 | 70 | 109 | 108 |
Kwaliteit BAG
De BAG is een belangrijk onderdeel van het overheidsstelsel van basisregistraties. In de basisregistraties staan de belangrijkste gegevens die de overheid nodig heeft om haar werk te doen. Denk bijvoorbeeld aan persoonsgegevens, namen en adressen van bedrijven en eigenaren van percelen. In verschillende wetten is de kwaliteit van deze gegevens gewaarborgd. Deze registraties zijn essentieel voor een goede dienstverlening van de overheid. Ze zijn van groot belang voor openbare orde en veiligheid, bestrijding van fraude en bij de voorbereiding van nieuw beleid.
De BAG is vastgelegd in een wettelijke regeling, waarin onder andere kwaliteitsborging via ENSIA is vastgelegd. De ENSIA-score van de BAG van de gemeente Deventer zit in een negatieve trend op het onderdeel gegevenskwaliteit (score 2020: 91% - Score 2022: 75%).
Uit de audit komen de volgende constateringen:
- Laatste luchtfoto signalering en kartering vanuit de BAG is uitgevoerd in 2017;
- Er gelden verruimde regels voor vergunningsvrij bouwen;
- De (tijdige) verkrijging van gereed meldingen van verblijfsobjecten aan de BAG beheerder is onvoldoende, grotendeels door een tekort aan capaciteit bij toezicht;
- Er zijn binnen de gemeente Deventer diverse objectenregistraties BAG/BGT/WOZ. Tussen deze registraties bestaat geen uniformiteit.
Het voorstel is om de gegevenskwaliteit van de BAG op orde te maken en structureel te houden door in 2024 t/m 2026 signalering en kartering uit te voeren op alle bouwwerken op basis van de luchtfoto en de verwerking in het BAG onderdeel uit te laten maken van het reguliere beheer €75.000.
Om aan de wettelijke taak van de BAG-registratie te voldoen zijn vanaf 2024 de structurele kosten:
Regisseur BAG | €10.000 |
---|---|
BAG-beheerder (Inhuur VGI-Support) | €75.000 |
Inmeet- en tekenwerk bureau Hoogstraat (wettelijke taak binnen 4 dagen) | €45.000 |
Jaarlijkse signalering en kartering en verwerking in BAG | €75.000 |
Totaal | €205.000 |
In mindering komt een interne verrekening met DOWR-i van €76.941. Per saldo is van 2024 t/m 2026 €128.059 benodigd.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering - Kwaliteit BAG | 129 | 129 | 129 |
I-uitvoeringsplannen
In de i-Uitvoeringsplannen is het Strategisch Informatieplan (STiP) van Deventer, Olst-Wijhe en Raalte uitgewerkt naar concrete initiatieven voor 2024-2027 en de financiële vertaling daarvan. De i-Uitvoeringsplannen zijn opgesteld voor de domeinen Sociaal, Fysiek, Dienstverlening en Participatie en Bedrijfsvoering.
De volgende prioriteitstelling is gehanteerd:
- AO = autonome ontwikkeling. Dit betreft initiatieven die vanuit wet- en regelgeving noodzakelijk en onvermijdelijk zijn, bijvoorbeeld vanwege het bereiken van de vervaldatum van een contract voor software of vanwege nieuwe wetgeving;
- Prioriteit 1 = Noodzakelijk voor de opgave van het domein.
In veel gevallen gaan het om de aanbesteding en vervanging van bestaande ICT-systemen (bijv. Belastingen, GIS-systeem en zaaksysteem) of het verbeteren van de digitale dienstverlening aan inwoners (bijvoorbeeld het ontwikkelen van digitale interactie van inwoners in Sociaal domein).
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering - I-uitvoeringsplannen | 470 | 311 | 139 | 139 |
Financieel systeem
De aanbesteding voor het nieuwe financiële systeem is gegund. Bij de begroting 2023 zijn hiervoor eenmalige implementatiekosten begroot en gedekt. Toen is aangegeven dat de kosten begroot zijn op de minimale variant en dat er een risico bestaat dat de eenmalige project- en implementatie kosten hoger uitvallen. Dat laatste doet zich nu voor. Dit betekent dat eenmalig aanvullend €303.000 noodzakelijk is. Dit betreft licentiekosten voor het afmaken van de jaarrekening 2023 in het huidige financiële systeem (€186.500 in 2024) en implementatie- en projectvoorbereidingskosten (€116.500 geheel 2023).
Door capaciteitskrapte is er een risico dat de beoogde implementatiedatum per 1-1-2024 niet realiseerbaar is. Dat betekent een risico op eenmalige hogere projectvoorbereidingskosten en licentiekosten. De omvang nog nader te bepalen.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering - Financieel systeem | 187 |
Formatie procesanalist
Al enkele jaren wordt vanuit verschillende incidentele budgetten, waaronder de Omgevingswet, Datagedreven werken en het project 5Wetten, een procesanalist ingezet om wet- en regelgeving te vertalen naar werkprocessen, om werkprocessen te verbeteren en om werkprocessen te vernieuwen. Dit is nodig omdat één van de grootste gesignaleerde knelpunten in de organisatie het procesbewustzijn is. Vanuit alle domeinen wordt dit vraagstuk naar voren gebracht. Processen lopen in Deventer over teams en programma’s heen. Daarnaast is procesbewustzijn een randvoorwaarde om datagedreven te kunnen werken, wat helpt om processen te ondersteunen en minder afhankelijk te maken van schaarse menselijke capaciteit.
Voorstel is om deze expertise algemeen in huis beschikbaar te hebben en een procesanalist aan te trekken in eerste instantie voor 2024.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering - Procesanalist | 105 |
Formatie CIO
Als gevolg van de snelle ontwikkelingen op het gebied van digitalisering zullen we als organisatie verder moeten professionaliseren. Tot op heden werd in Deventer de rol van CIO erbij gedaan door een bestaande functionaris. De ontwikkelingen in het takenpakket vragen om een volwaardige invulling van de CIO als functie.
Een CIO (Chief Information Officer) binnen de gemeente Deventer doet voorstellen voor de ontwikkeling van het informatiemanagement en datatechnologieën die worden gebruikt binnen de organisatie. Dit omvat zowel interne systemen voor het efficiënt laten functioneren van de gemeente, als systemen die worden gebruikt om diensten te verlenen aan de bewoners van Deventer.
De CIO zal ervoor moeten zorgen dat de informatiesystemen en de informatievoorziening op een efficiënte manier worden gebruikt en dat ze aan de behoeften van de organisatie voldoen. Dit betekent dat de CIO moet werken aan het ontwikkelen en implementeren van nieuwe technologieën en systemen en het oplossen van problemen die zich voordoen.
Daarnaast stelt de CIO de strategische visies, kaders en plannen voor de toekomstige ontwikkeling van het informatiemanagement van de gemeente op. De CIO zal ook moeten werken aan het onderhouden van goede relaties met externe partners om ervoor te zorgen dat de gemeente Deventer beschikt over de juiste technologieën en middelen om haar doelen te bereiken.
Binnen Deventer wordt nadrukkelijk de ontwikkeling, de vervanging en het beheer van de informatietechnologie uitgesloten als taak en verantwoordelijkheid binnen deze functie. Dit heeft Deventer belegd bij de CTO (teammanager DOWR-i).
In samenwerking met de directie, het managementteam en andere afdelingen binnen de gemeente, zal de CIO een belangrijke rol spelen in het bepalen van de informatiestrategie van de organisatie en het optimaliseren van de informatie-infrastructuur om de doelstellingen van de gemeente te behalen.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering - Formatie CIO | 139 | 139 | 139 | 139 |
Formatie juridische functie
In 2021 is een analyse gemaakt van de juridische kwaliteitszorg en juridische functie in de Deventer organisatie. Uit deze analyse komt naar voren dat bij sommige teams, waaronder Beleid, Publiekscontacten en Facilitaire zaken, de juridische capaciteit onvoldoende is om taken goed uit te kunnen voeren. Deze teams maken veelal gebruik van externe advisering of gaan op zoek binnen de organisatie voor deze advisering. Dit voorstel is erop gericht om teams en programma's te faciliteren bij de inzet van juridische capaciteit indien deze capaciteit onvoldoende aanwezig is. Uitgangspunt blijft dat teams de uitvoering van taken zo volledig mogelijk decentraal binnen de eigen teams uitvoeren.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering - Formatie juridische functie | 105 | 105 | 105 |
Formatie FA versterking
De werkdruk in het team Financiële Administratie (FA) is dit jaar en naar verwachting in 2024 erg hoog. Dit kent meerdere oorzaken: hoog aantal in- en uitgaande facturen door toegenomen gemeentelijke taken (zoals energietransitie en opvang van vluchtelingen uit de Oekraïne), een aantrekkende economie, langdurig ziekte, complexere klantvragen en de aanstaande implementatie van een nieuw financieel systeem. En de winkel is ‘gewoon’ open, waarbij verantwoorde kwaliteit moet worden geleverd.
Door dit alles staat de kwaliteit (betalingstermijnen, interne controles) onder druk en wordt er een te groot beroep gedaan op medewerkers. Voorstel is om in 2024 de formatie tijdelijk te verhogen met 1 fte boekhoudkundig medewerker, salarisschaal 10. Hiervan komt 30% ten laste van het implementatiebudget financieel systeem. Voor Deventer betekent dit een bedrag van €50.000.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering - Versterking formatie FA | 102 |
FA lagere baten
Een uitbreiding van de senior-functie bij FA ad €27.000 is tot 2022 opgevangen door gedeeltelijke toerekening van de teammanager FA aan de Personeels- en salarisadministratie (PSA). Vanaf 2023 geeft de teammanager FA geen leiding meer aan PSA en zijn de inkomsten vervallen. Structureel zijn vanaf 2023 de meerkosten voor Deventer 78% is €21.000.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering - FA lagere baten | 21 | 21 | 21 |
Formatie consolidatie
De gemeente heeft een intensieve P&C-cyclus. Per jaar worden er één begroting, één jaarrekening, één voorjaarsnota en vier kwartaalrapportages door F&C opgesteld. De complexiteit en intensiteit van deze producten neemt de afgelopen paar jaar alleen maar toe. Ze worden exacter, ze bevatten meer complexe besluitvorming en er worden steeds meer onderdelen aan toegevoegd. Alle bijdragen uit de programma’s en teams worden door één medewerker bij F&C geconsolideerd, gecontroleerd aangesloten en vierkant gerekend en samengevoegd tot één product. De aangeleverde bijdragen moeten extra kwalitatief worden getoetst en het eindproduct moet gereed gemaakt worden voor besluitvorming. De jaarrekening moet ook toetsbaar gemaakt worden voor de accountant. Dit vraagt een zeer grote inspanning waarvoor slechts één medewerker beschikbaar is. Deze medewerker voert tevens een groot deel van de regie.
De nu beschikbare capaciteit is hiervoor volstrekt ontoereikend en raakt de consolidatie overbelast. Uitvoering is dringend nodig om de belastbaarheid weer in balans te brengen en de benodigde kwaliteit te waarborgen. Dit was in 2019 al het geval, maar hier is de afgelopen paar jaar geen invulling aangegeven en dat is onverantwoord.
Momenteel is er voor de werkzaamheden 1,0 fte beschikbaar. Aanvullend is structureel 1,0 fte nodig.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering - Formatie consolidatie | 105 | 105 | 105 | 105 |
Formatie control framework
Het controlframework van de gemeente wordt bij team F&C onderhouden. Hierin ligt vast op welke wijze de control gemeente breed wordt uitgevoerd. Tevens bevat dit ook het VIC-programma, waarin de verbijzonderde interne controles worden uitgevoerd. Deze controles op de financiële processen van de gemeente is een belangrijke onderlegger van de rechtmatigheid en steunmateriaal voor de accountantscontrole bij de jaarrekening. Uit het controlframework en de VIC’s volgt gerichte kwaliteitsverbetering van gemeentelijke processen en blijft de gemeente in control.
De complexiteit van de omgeving en de organisatie neemt toe en zo ook de eisen die extern gesteld worden aan het controlframework en controlobjecten (door de wetgever en accountant). Zo wordt in 2023 voor het eerst de rechtmatigheidsverklaring door het college opgesteld. Dit stelt andere en hogere eisen aan de verantwoording. Daarnaast heeft de gemeente met ingang van het boekjaar 2022 een nieuwe accountant en dit leidt ook tot andere en hogere eisen. Het onderhoud van het controlframework vraagt zeer specialistische kennis. Momenteel is hier één medewerker mee belast en dit is te weinig om de functie verantwoord uit te kunnen voeren en te voorkomen dat er gaten vallen. Momenteel leidt dit ook tot een forse overbelasting.
Momenteel is er 1,0 fte beschikbaar. Aanvullend is structureel 1,0 fte junior adviseur (nieuwe functie) voor versterking proces en werkzaamheden nodig.
Daarnaast speelt hier een pensioneringsvraagstuk waardoor er voor een periode uitbreiding van 1,0 fte senior adviseur op korte termijn nodig is voor borging huidige kennis zodat de continuïteit gewaarborgd wordt. Zie hiervoor ook het voorstel meester gezelfonds.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering - Formatie control framework | 105 | 105 | 105 | 105 |
Adviezen derden fiscaliteit
De fiscale wet- en regelgeving neemt toe in complexiteit en raakt steeds meer velden van de gemeente. In een aantal gevallen zorgt deze complexiteit ook voor tegenstrijdigheid en wordt het ingewikkelder te bepalen welke fiscale acties genomen moeten worden. Daarnaast heeft de gemeente in 2022 een nieuw convenant met de Belastingdienst gesloten. Dit zorgt voor vertrouwen bij de Belastingdienst, maar brengt meer werken verplichtingen met zich mee. Zo moet de gemeente 27 key risks bewaken en mitigeren. Tevens leidt dit tot extra zelf uit te voeren fiscale audits. Bij zeer complexe fiscale vraagstukken is ook specialistische externe ondersteuning. In de begroting is hierin niet voorzien.
Om alle fiscale vraagstukken en audits het hoofd te bieden en de fiscale kennis meer organisatie breed te borgen is er een werkbudget van €50.000 benodigd voor externe specialistische inhuur en gerichte uitbesteding van fiscale vraagstukken. Deze inhuur is kostbaar, maar wel noodzakelijk.
Dit draagt bij aan het in de hand houden van onze onvoorziene fiscale afdrachten. Vaak komen deze wanneer wij het binnen de gemeente niet goed hebben geregeld als boetes en naheffingen, die zeer aanzienlijk kunnen zijn (deze lopen in de tonnen).
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering - Adviezen deren fiscaliteit | 50 | 50 | 50 |
Formatie subsidiebeheer
De gemeente ontvangt extra geld van het Rijk om specifiek beleid van de Rijksoverheid uit te voeren; de zogenoemde specifieke uitkeringen. De verantwoording over de besteding van dit geld verloopt via de SiSa-systematiek. Volgens deze systematiek moet de gemeente elk jaar aan de Rijksoverheid melden of en hoe ze het geld hebben besteed. Dit betekent eenmalige informatieverstrekking, eenmalige accountantscontrole. Deze verantwoording hoort als bijlage bij de jaarstukken van de gemeente. Deze Sisa-werkzaamheden worden uitgevoerd door de subsidiebeheerder van team F&C.
De afgelopen paar jaar is het aantal SiSa-regelingen verdubbeld (van 17 naar 37) en het aantal is nog groeiend. Met de SiSa-regelingen wordt weliswaar eenmalig informatie verstrekt, maar de kwaliteit en volledigheid sluit wel nauw en vraagt veel inspanningen van de subsidiebeheerder. De accountant voert op alle SiSa-verantwoordingen een aparte controle uit. Dit vraagt daarom om meer en specifieke dossiervorming, beantwoording van vragen, etc.. Daarnaast vraagt dit ook steeds meer tijd in het ondersteunende proces en het organiseren van de informatiestromen om dit in goede banen te leiden.
Deze werkzaamheden zijn in de nu beschikbare tijd niet meer uit te voeren, omdat de werkzaamheden van de subsidiebeheerder ook andere stromen betreft zoals de door de gemeente aangevraagde subsidies. Ook dit volume neemt sterk toe en worden de verantwoordingen complexer en uitvoeriger. Dit zet nog meer spanning op de functie.
Momenteel is er voor de werkzaamheden 0,44 fte beschikbaar. Aanvullend is structureel 0,5 fte nodig om alle werkzaamheden goed uit te voeren.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering - Subsidiebeheer versterken | 43 | 43 | 43 | 43 |
PSA
De werkdruk binnen het DOWR-team Personeels- en salarisadministratie (PSA) is nog steeds hoog. Tijdelijke uitbreiding van de formatie is noodzakelijk. Vooral door de uitbreiding van personeel in de DOWR-gemeenten zijn de werkzaamheden in 2022 structureel toegenomen met 15 tot 20% t.o.v. 2021. Dit is in 2022 onder meer opgevangen door veel extra uren, waardoor een verlofstuwmeer is ontstaan.
Daarnaast is het noodzakelijk om de standaard dienstverlening en de daarbij behorende werkprocessen te professionaliseren Dit kan op termijn een efficiëntie voordeel opleveren. De omvang hiervan is nog niet bekend.
Voorgesteld wordt de komende 2 jaar formatie tijdelijk uit te breiden, zodat enerzijds toenemende taken vervuld kunnen worden en er ruimte ontstaat te professionaliseren. Dan kan in 2025 de situatie opnieuw beoordeeld worden met behulp van de behaalde resultaten en de ontwikkeling van de werkelijke aantallen. Voor de Helpdesk DOWR PSA een urenuitbreiding noodzakelijk is van 0,6 Fte (salarisschaal 7) en voor het onderdeel Salarisadministrateurs een urenuitbreiding van 0.6 Fte (salarisschaal 8). Aangezien het gastheerschap van DOWR PSA bij gemeente Raalte ligt, vindt formatie-uitbreiding (€87.000) daar plaats en wordt de bijdrage van gemeenten Deventer (50,7%) en Olst Wijhe verhoogd.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering - PSA | 44 | 44 |
Meester gezelfonds
Bij pensionering van medewerkers willen we kennis tijdig overdragen naar (nieuwe) collega’s, zeker als het gaat om kwetsbare één-pit functies. Vanuit strategisch personeels management (SPM) zijn er meerdere van dit soort situaties in beeld de komende jaren. Doel is om gedurende een aantal maanden (per functie te bepalen) een collega mee te laten lopen met de functionaris die vertrekt. Dit betekent dubbele loonkosten, die gedekt worden uit het meester-gezelfonds.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering - Meester gezel fonds | 400 | 400 |
Formatie servicedesk DOWR-I
Het aantal accounts dat DOWR-i beheert is vanaf 2020 behoorlijk gestegen door een toename van het aantal medewerkers. Vorig jaar is reeds een stijging gemeld van ruim 17% in twee jaar. Met het nieuwe jaar hierbij gerekend is het aantal accounts met ruim 19% gestegen in de afgelopen 3 jaar. Dit betekent meer vragen en meldingen bij de Servicedesk ICT. Daarom is een toename van de formatie noodzakelijk bij de Servicedesk. De huidige bezetting is 6,0 fte. Wanneer wij de stijging van 19% hier tegenover zetten zou de formatie met 1,14 fte moeten stijgen. Een uitbreiding op de Servicedesk met 1,0 fte wordt voorgesteld. Dit is een DOWR-brede aanvraag. Het Deventer’ deel van de kosten bedraagt 64,5% hiervan voor 3 jaar.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering - Uitbreiding formatie servicedesk DOWR-I | 43 | 43 | 43 |
Duurzame mobiliteit
In de huidige krappe arbeidsmarkt benaderen we regelmatig kandidaten die verder van Deventer vandaan wonen. Hierbij valt op dat veel werkgevers reeds een reiskostenvergoeding bieden. Deze bedragen zijn vaak substantieel. Een tegemoetkoming in reiskosten wordt op deze manier concurrentiegevoeliger en daarmee vaker bepalend bij de overwegingen van sollicitanten.
Bij gemeente Deventer blijkt steeds vaker in sollicitatieprocedures dat het niet bieden van een tegemoetkoming in reiskosten een belemmerende factor is om de juiste kandidaten aan te trekken. Met regelmaat accepteren kandidaten een aangeboden functie niet omdat er geen reiskostenvergoeding wordt geboden en de geboden fiscalisering van reiskosten woon-werkverkeer als te weinig wordt beoordeeld: dit in tegenstelling tot andere (gemeentelijke) werkgevers. Zo is Gemeente Zwolle is inmiddels wel overgegaan tot het bieden van een reiskostenvergoeding (volledige vergoeding ov-kosten). Gemeenten Apeldoorn, Arnhem en Enschede zitten nog in de onderzoeksfase t.a.v. de diverse opties voor een tegemoetkoming in reiskosten. Potentieel zullen zij een meer aantrekkelijke positie hebben, ook op onze arbeidsmarkt. Dit is een tijdelijke regeling tot en met 2025.
De kosten zijn op jaarbasis €425.000. Voor OV-business cards voor circa 280 medewerkers €390.000 en voor autovergoeding voor specifieke functionarissen €35.000. Per jaar dus €425.000. In 2023 is eenmalig €45.000 nodig voor tegemoetkoming in aanschaf van een fiets.
Kosten kunnen binnen bestaande budgetten worden opgevangen.
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering - Duurzame mobiliteit | 0 | 0 |