Op 21 december 2022 is het raadsvoorstel sportvoorziening in Bathmen in de gemeenteraad behandeld met een bijbehorende investeringsraming van €16,9 miljoen (inclusief btw). Vertaald naar vastgoedlasten leidt deze investeringsraming tot een structureel exploitatietekort op de vastgoedlasten van €175.000. De raad heeft een amendement aangenomen, waarin gevraagd wordt in de uitwerking van verkenningsfase deel 2 alternatieven aan de raad voor te leggen waarin onder andere de volgende besparingsmogelijkheden zijn meegenomen:
- de keuze om de buitenkleedkamers wel of niet te integreren in de nieuwe sportvoorziening (mogelijke besparing €1,7 miljoen (inclusief btw);
- het schrappen of versoberen van de punten uit sectie 1.4 van de Bespreeknotitie financiële uitgangspunten (mogelijke besparing circa €1 miljoen);
- eventueel andere verantwoorde versoberingen die gevonden kunnen worden in het project als geheel.
Op basis van het amendement zijn 4 varianten uitgewerkt zoals hieronder toegelicht.
--> Voorgesteld wordt om variant 1 verder uit te werken en hiervoor de middelen beschikbaar te stellen. Financieel betekent dit dat voorgesteld wordt om het budget voor de vastgoedlasten met €120.000 (€175.000 minus besparing van €55.000) te verhogen. Als een besparing van €1,4 miljoen (exclusief btw) niet haalbaar blijkt, dan is variant 2 het alternatieve scenario. Deze variant heeft nadrukkelijk niet de voorkeur omdat het één-gebouw principe dan wordt losgelaten. |
---|
Variant 1 Taakstellende besparing (€1,4 miljoen ex btw) (voorkeursvariant)
Op basis ramingen Marke Zuid en notitie die is opgesteld door een adviesbureau (stukken 21-12-2022) zien wij mogelijkheden om in de investeringsbegroting kosten te besparen of lager te ramen. Als dit lukt, dan is het niet nodig om het plan aan te passen maar wel noodzakelijk om stevig op kostenbeheersing te sturen. Momenteel worden de besparingen in beeld gebracht en verder uitgewerkt. Mocht de besparing niet lukken, dan kan alsnog gekozen worden voor variant 2 'het handhaven van de bestaande kleedkamers'. Het is belangrijk dat de keuze wordt gemaakt voordat de architect begint met ontwerpen. Als het lukt om €1,4 miljoen te besparen dan wordt daarmee de exploitatielast met circa €55.000 kapitaallasten verlaagd. Voor het resterende tekort op de exploitatie van €120.000 van 2026 wordt voorgesteld deze uit de algemene middelen te dekken. Met deze variant wordt het één gebouw principe voor één centrale sportvoorziening in Bathmen in stand gehouden en hebben andere / nieuwe buitensporten de mogelijkheid om gebruik te maken van de buiten kleedkamers in de nieuwe sporthal. Deze oplossing sluit aan bij de wens van de initiatiefgroep en bij de gemeente.
Nb. Door kosten lager te ramen wordt het risicoprofiel weer hoger.
Variant 2 Bestaande kleedkamers handhaven (€1,43 miljoen exclusief btw)
Bij deze variant worden de bestaande buitensportkleedkamers gehandhaafd in bestaand vrijstaand gebouw op het terrein. Er komen dan geen buitensportkleedkamers in de nieuwe sporthal. Het integreren van de buitenkleedkamers in de sporthal zou een besparing opleveren voor ABS voor de energielasten. Deze besparing vervalt in dit geval. Onderhoud van de kleedkamers blijft dan voor rekening van ABS. Dit scenario levert de gemeente een besparing op in onderhoud en kapitaallasten van circa €93.000 per jaar.
Voor deze variant is op dit moment geen draagvlak bij de initiatiefgroep. Hoewel het stedenbouwkundig inpasbaar is wordt het plan wezenlijk anders. De initiatiefgroep geeft het volgende aan: Voor wat betreft het besparingspotentieel voor de sporthal, willen wij als initiatiefgroep niet op voorhand al aangeven dat wij het laten staan van de kleedkamers als een optie zien. Zoals aangegeven zijn er wellicht betere of andere opties. Eerst aan de tekentafel om de opties te bekijken, daarna het besparingspotentieel aangeven.
Variant 3 Besluit doorschuiven naar de begroting 2024
Het doorschuiven van het besluit naar de begroting 2024 geeft de mogelijkheid om beide varianten te onderzoeken in samenhang met de eerste schetsten van de architect. Nadeel hiervan is dat het budget dan voorlopig nog niet beschikbaar is en daardoor onduidelijk is wat de opdracht van de architect is. Dit zorgt voor onduidelijkheid en/of vertraging. Dat is onwenselijk.
Variant 4 Hogere kapitaallasten accepteren
De hogere lasten voor de sporthal accepteren en bij het uitwerken van het plan zo sober en doelmatig mogelijk verder uit werken om ervoor te zorgen dat de uiteindelijke kapitaallasten lager uit vallen. Bij deze variant wordt niet voldaan aan het amendement.
Net als bij de sporthal Marke Zuid is het uitgangspunt in de begroting is dat we de btw via een SPUK uitkering kunnen compenseren. Er lopen nog juridische procedures over het al dan niet mogen toepassen van deze uitkering op bewegingsonderwijs. Daarom houden we in het weerstandsvermogen rekening met dit risico (risicobedrag van €535.000 met een kans van 70%).
Programma (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Meedoen - Sportvoorziening Bathmen | 120 | 120 |