Deze pagina is gebouwd op 06/08/2023 11:37:54 met de export van 06/08/2023 11:31:48

De fiscale wet- en regelgeving neemt toe in complexiteit en raakt steeds meer velden van de gemeente. In een aantal gevallen zorgt deze complexiteit ook voor tegenstrijdigheid en wordt het ingewikkelder te bepalen welke fiscale acties genomen moeten worden. Daarnaast heeft de gemeente in 2022 een nieuw convenant met de Belastingdienst gesloten. Dit zorgt voor vertrouwen bij de Belastingdienst, maar brengt meer werken verplichtingen met zich mee. Zo moet de gemeente 27 key risks bewaken en mitigeren. Tevens leidt dit tot extra zelf uit te voeren fiscale audits. Bij zeer complexe fiscale vraagstukken is ook specialistische externe ondersteuning. In de begroting is hierin niet voorzien.

Om alle fiscale vraagstukken en audits het hoofd te bieden en de fiscale kennis meer organisatie breed te borgen is er een werkbudget van €50.000 benodigd voor externe specialistische inhuur en gerichte uitbesteding van fiscale vraagstukken. Deze inhuur is kostbaar, maar wel noodzakelijk.
Dit draagt bij aan het in de hand houden van onze onvoorziene fiscale afdrachten. Vaak komen deze wanneer wij het binnen de gemeente niet goed hebben geregeld als boetes en naheffingen, die zeer aanzienlijk kunnen zijn (deze lopen in de tonnen).

Programma (bedragen x €1.000)

2024

2025

2026

2027

Bedrijfsvoering - Adviezen deren fiscaliteit

50 

50

50